MotoPlus 2018/10
78 MOTOPLUS reportage Vroeger waren ze rond en schenen ze vaak wat vrij- blijvend voor zich uit, maar tegenwoordig produceren motorkoplampen een enorm felle lichtbundel. De techni- sche basis: LED (Light Emitting Diode). Zo wordt de nacht minder donker en geeft een LED-koplamp een motor over- dag een geheel eigen gezicht. | Tekst: Stefan Kaschel; Foto’s: fact, Gargolov, fabrikanten | SCHIJN EN DESIGN Uiteraard is het een voortdurend gevecht, zeggen ze. Een gevecht dat de lichttechniek-ingenieurs bij BMW Motorrad op basis van tech- nische noodzakelijkheid en wettelijke voorschriften voeren. Matthias Greger, Roman Huska en Frederic Pfeuffer zijn in München verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van koplampen, zoals de volledig in LED uitgevoerde koplamp van de nieuwe F750/850GS (zie ook het kader verderop). Over één ding zijn ze het helemaal met elkaar eens: “Toen we die lieten ontwerpen, hadden we in eerste instantie wel heel bijzondere koplampen om uit te kiezen”. Met ‘die’ doelen ze op de creaties van designer Harry Schmidt, wiens voor- naamste doel niet de straalkracht van een koplamp is, maar het creëren van een tot de verbeelding sprekende voor- partij. Maar ga er maar aan staan: een koplamp maken die er niet alleen goed uitziet, maar bij een eerste blik meteen ook de merkidenti- teit onderstreept. Een BMW, zo luidt het ontwikkelingsdoel, moet meteen bij de eerste blik als een BMW herkenbaar zijn. Overdag, maar ook ’s nachts. Dat laatste is niet zo heel gemakkelijk, aangezien onder donkere omstan- digheden de lichtopbrengst hoger op de prioriteitenlijst staat dan het design. REPORTAGE LED-LICHTTECHNIEK
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3