MotoPlus 2018/10
reizen MOTOPLUS 63 SAARLAND, DUITSLAND REIZEN het bos tevoorschijn en laat het daglicht zich zien. We stoppen eventjes aan de Losheimer See voor een kop koffie. Het wemelt er van de motorfietsen. Het meest opvallend is een zwart-oranje gekleurde supermoto GS. Met een van de omstanders, de in Berlijn geboren Chris Frei, XT-bestuurder met Saarland- en Afrika-ervaring, maken we snel een praatje. Na een tussenstop in het Roergebied leeft hij nu in het Saarland, hij heeft geen spijt van zijn verhuizing. “Hier is alles een beetje kleiner, overzichtelijker ook.” Of zoals menig ingezetene zegt: “Een beetje beter, maar daarvoor ook een beetje meer”. De gouden tip van Chris nemen we ter harte: “Altijd flink aan de limiet rijden langs de grens van Rijnland-Palts!” ‘No stop signs, speed limits’… de AC/DC-klassieker schiet mij plotseling door het hoofd. Oké, de gebruikelijke maximum snelheden zijn er echt wel, maar er zijn geen stoplichten, geen tegenliggers en vaak is er ook niet eens een middenberm. Het Saarland is het motorfietsparadijs van Duitsland. In de dorpen heerst een behoorlijke bedrijvigheid. De meeste inwoners zijn buitenshuis bezig, vegen de stoep of verwijderen het voorjaars- mos uit de afvoergoten. Nergens anders in Duitsland zijn er naar verhouding meer huis- eigenaren, en die moeten nu eenmaal vegen. En dat doen wij ook: naar het zuiden dan wel, maar toch. De weg is niet veel breder dan een giganti- sche gezinspizza, maar het wegdek… mamma mia!! Als een goed gekruide pizza Diavolo draait en keert het asfalt zich onder de schaapjeswolkenhemel. En er is nog steeds geen ander verkeer dat zorgt voor stagnatie. Misschien dat het Saarland-effect hierop van toepassing is. In vele statistieken is de kleine deelstaat koploper. Zo zijn er de meeste Na een dag enerverend sturen werpen we nog een laatste blik op de Saar nabij Saar- brücken. Schilderachtig mooi: het Saardal met de befaamde haarspeldbocht bij Mettlach. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3