MotoPlus 2018/10

test + techniek MOTOPLUS 47 OUD – NIEUW: DUCATI MONSTER VERGELIJKINGSTEST Het matte wit en de moderne belettering zijn duidelijk tekenen van deze tijd. De tank is identiek aan die van de 821 en 1200. De oude tank bevat 18 liter, de nieuwe 16,5. De lak ziet er met goed onder- houd zelfs na 25 jaar nog goed uit. is gepositioneerd en direct op de swingarm afsteunt. Bij de remmen zien we wederom overeenkomsten tussen oud en nieuw, want beide motoren vertragen met Brembo-rem- klauwen en 320-mm-schijven voor. Beide systemen hebben het niet al te zwaar met respectievelijk 197 (797) en 199 kilo (M900), vertragen gewillig – de nieuwe uiteraard met ABS-ondersteuning –, maar in beide geval- len niet al te verfijnd doseerbaar. Heel anders is het met de motoren. De beide V-twins reageren verbazingwek- kend snel en zuiver op het gas en lopen bij lage toerentallen nog behoorlijk geculti- veerd. Daarbij is het modernere motorblok in akoestische zin wat bescheidener van aard, kent het over het gehele toerenbereik nauwelijks lastwisselreacties en vibreert het evenmin. Maar anders dan velen misschien vermoeden, is de L-twin van de Monster 900 geen gedrocht en weet deze te overtuigen met een karaktervol oppakken vanuit de toerenkelder, een krachtig middengebied en goede omgangsvormen. Bovendien wordt het geheel gegarneerd met een onnavolg- baar staccato-geluid uit beide uitlaat- dempers. Daarnaast is de extra 100 cc longinhoud van de 900 op de straat goed te merken. De oude levert tussen 3.000 en 6.000 toeren ongeveer 20 newtonmeter meer. Heeft de 797 dus het nakijken? Niet per se, want wat betreft neutraliteit en rijcomfort heeft ’ie niets te duchten van zijn voorvader. Met name de voorvork van de M900 spreekt op matig wegdek slecht aan, wat tot onrust in het gehele voertuig leidt. Op goed wegdek suist de 900 daarentegen stabiel en met een verbazingwekkende han- delbaarheid door het bochtige landschap. De M900 stuurt echter niet zo precies en speels in als de 797, en ook de versnellings- bak werkt op de zenuwen met talloze valse neutralen. Maar zo goed als de M900 des- tijds al reed en nu nog doet, is verheugend. Deze machine weet de ziel van een motor- rijder vanuit het niets met het Monster- virus te infecteren en zal ook de komende 25 jaar wel overleven. < MOTOPLUS CONCLUSIE Weinig verrassend: de huidige Monster 797 is ondanks het vermogensnadeel de betere motorfiets. Hij heeft betere draai- eigenschappen, betere omgangsvormen en is speelser en preciezer te sturen. Maar de Monster 900 blijft minder ver achter dan je op basis van de 25 jaar leeftijds- verschil wellicht zou verwachten. Wie met het hart beslist, zal vermoedelijk eerder voor het oude model kiezen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3