MotoPlus 2018/10

OUD – NIEUW: DUCATI MONSTER VERGELIJKINGSTEST LANGZAME EVOLUTIE, STERK IN DE MARKT Pas in 2008 volgde een serieuze uiterlijke update. De stijlkenmerken van de cultbike werden behoedzaam maar duidelijk zichtbaar gemodificeerd. De licht ovale en platte koplamp bleef tot op de huidige Monster gehandhaafd. Ducati Monster 696 Na 15 jaar kreeg de Monster een nieuw gezicht. En daarnaast een set hooggeplaatste uitlaat- dempers en een verbeterde ergonomie. De kerncompetenties bleven: speelse handling, uitgebalanceerd rijwielgedeelte, lage zithoogte. Technische gegevens: tweecilinder 90° V-motor, 696 cc, 55,0 kW (75 pk) bij 9.000 tpm, 67 Nm bij 7.750 tpm, wielbasis 1.452 mm, naloop 96 mm, Vmax 210 km/uur, gewicht 185 kg. Ducati Monster 1200S De 1200S draagt onmiskenbaar het Monster- DNA. De V-twin blinkt uit met goede draai-eigen- schappen en veel vermogen en koppel. Uiterlijk representeert ook de huidige Monster de filoso- fie van reductie tot het hoogst noodzakelijke. Technische gegevens: tweecilinder 90° V-motor, 1.198 cc, 108,0 kW (147 pk) bij 9.250 tpm, 124 Nm bij 7.750 tpm, wielbasis 1.485 mm, naloop 87 mm, Vmax 250 km/uur, gewicht 216 kg. Ducati Monster 1100 Evo Optisch purisme gaat vergezeld van tech- nologische vooruitgang: anti-hop-koppeling, tractiecontrole, uitschakelbaar ABS. De luchtgekoelde tweeklepper kent een sterk middengebied en is lekker levenslustig. Technische gegevens: tweecilinder 90° V-motor, 1.079 cc, 70,0 kW (95 pk) bij 7.500 tpm, 105 Nm bij 6.000 tpm, wielbasis 1.450 mm, naloop 94 mm, Vmax 225 km/uur, gewicht 189 kg. 2008 2011 2018 Ducati Monster M900 (1993) Motor: luchtgekoelde tweecilinder 90° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en twee klep- pen per cilinder, twee Mikuni-carburateurs, Ø 38 mm, contactloze transistorontsteking, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, boring x slag 92,0 x 68,0 mm, cilinderinhoud 904 cc, max. vermogen 56,3 kW (76 pk) bij 7.000 tpm, max. koppel 77 Nm bij 6.500 tpm. Rijwielgedeelte: stalen vakwerkframe, upside-down voorvork, Ø 41 mm, aluminium swingarm, monoschok- demper met hevelsysteem, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, schijfrem achter, Ø 245 mm, banden 120/70ZR17 en 170/60ZR17 of 180/55ZR17. Maten en gewichten: wielbasis 1.430 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 104 mm, veerweg v/a 120/110 mm, zit- hoogte 770 mm*, rijklaar gewicht volgetankt 199 kg*, tankinhoud 18 liter. Ducati Monster 797 (2018) Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder 90° V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, injectie, 2x Ø 50 mm, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, boring x slag 88,0 x 66,0 mm, cilinderinhoud 803 cc, max. vermogen 54,0 kW (73 pk) bij 8.250 tpm, max. koppel 69 Nm bij 5.750 tpm. Rijwielgedeelte: stalen vakwerkframe, upside-down voorvork, Ø 43 mm, aluminium swingarm, monoschok- demper, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, schijfrem achter, Ø 245 mm, ABS, tractiecon- trole, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17. Maten en gewichten: wielbasis 1.435 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 90 mm, veerweg v/a 130/150 mm, zit- hoogte 805 mm*, rijklaar gewicht volgetankt 197 kg*, tankinhoud 16,5 liter. Prijs: NL € 10.690,- / B € 9.150,-. Vermogensmeting 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. *MotoPlus-meting Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk 10 40 70 30 60 90 20 50 80 0 70 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 10 20 30 40 50 60 70 Ducati Monster 797 53,7 kW (73 pk) bij 8.200 tpm 66 Nm bij 7.200 tpm Ducati Monster M900 58,8 kW (80 pk) bij 7.000 tpm 86 Nm bij 6.200 tpm 10 40 70 30 60 90 20 50 80 Koppel in Nm 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 90001000011000 50 60 70 80 90 motorfiets met benzine-injectie, licht werkende natte koppeling, LCD-cockpit en tigvoudig gereduceerde emissies dezelfde spirit en dat haast ambachtelijke en authen- tieke, direct door merg en been gaande geluid kan evenaren. Zeker ook gezien het feit dat beide motoren op moderne 17-inch banden in de maten 120/70 en 180/55 staan (797: Pirelli Diablo Rosso II, M900: Continental Road Attack 3). Een blik op de vering leert bovendien dat de M900 met een Showa upside-down voorvork (afkom- stig uit de Supersport 750) en de middels een beugel gelinkte Boge-achterschok- demper over hoogwaardige veerelemen- ten beschikt. De Kayaba-voorvork van de 797 is eveneens niet instelbaar, terwijl de Sachs-achterschokdemper aan de zijkant test + techniek MOTOPLUS 45 >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3