MotoPlus 2018/10
test + techniek MOTOPLUS 43 De tank is bulliger, het stuur breder, de zit hoger: de 797 overtreft zijn voorvader duidelijk. Des te verheugender dat dit stijlkenmerk ook nu nog op de Monster is terug te vinden en is geïntegreerd in het design van de tank. Geen beugel en geen hevelsysteem bij de huidige 797. De direct afsteunende achterschokdemper bevindt zich aan de linkerzijde. De skischoensluiting was destijds een uniek en functioneel detail. Het ver- gemakkelijkt het omhoog klappen van de tank. Het hevelsysteem van de achterschok- demper heeft op de oer-Monster de vorm van een beugel, die op de swingarm afsteunt. OUD: Ducati Monster M900 NIEUW: Ducati Monster 797 werd van een geheel nieuw genre, de naked bike met sexappeal. Inmiddels zijn we 25 jaar verder en zijn er van de Monster in ver- schillende uitvoeringen en cilinderinhouden al meer dan 320.000 verkocht. De huidige high-end Monster 1200S heeft ongeveer het dubbele vermogen van de oorspronkelijke 76 pk van het eerste model. Wat veel fans op weg naar de huidige Monster echter wat heeft teleurgesteld, is dat de oorspronke- lijke luchtkoeling op het voortschrijdende pad der evolutie het veld heeft moeten ruimen. Eind 2013 was het daarmee gedaan. Helemaal? Gelukkig niet, want afgelopen modeljaar werd de luchtgekoelde L-twin van de Scrambler (die oorspronkelijk weer in de Monster 796 zat) weer getransplan- teerd in een vuurrood vakwerkframe. De periferie werd wat aangepast en ziedaar, de Monster-puristen kregen weer een lach op het gezicht. De Monster 797 met een Euro4- conforme 73 pk was geboren. Net als voorheen domineren de ronde vormen, sierlijke bogen en geredu- ceerde stijlelementen. Het jongere exem- plaar telt wel meer hoeken en scherpe kanten, wat uiteraard aansluit op de huidige esthetiek. Dat geldt ook voor het van in het zicht liggende kabels en leidingen bevrijde motorblok. Die cleane look van het huidige model is zonder meer de beter geslaagde van de twee. Overigens mag hierbij niet onvermeld blijven dat de 904 cc metende V-twin van de M900 oorspronkelijk uit de Supersport 900 met stroomlijn stamt, een krachtbron die mede daarom zeker niet met de focus op een clean uiterlijk is ontworpen. Bij het opstappen op de oer-Monster verrast de lage, beginnersvriendelijke zithoogte van 770 millimeter al net zo als het smalle stuur en de sportieve kniehoek. Voor een 900 doet deze machine bijzonder compact aan. Je zou in eerste instantie bijna denken op een 500 te zitten. Op de 797 is het gevoel heel anders: zowel grotere als kleinere rijders zitten in ergonomische zin welis- waar meer ontspannen, maar wel bedui- dend hoger (805 mm). Je kunt goed bij het bredere stuur en je zit vergeleken met de voorganger actiever en meer voorwiel- georiënteerd. In combinatie met de forse 16,5-liter tank (M900: 18 liter) doet de 797 imposanter aan, volwassener ook. Ook wat het rijden betreft? Een druk op de door de jaren wat uitge- bleekte startknop en de rammelende droge koppeling van de M900 doen de herinnering aan lang vervlogen dagen herleven. De door twee carburateurs beademde V-twin maakt zich in mechanische zin goed verstaanbaar. Tegelijkertijd dringt de geur van onverbran- de benzine de neus binnen, waarmee de 900 de 797 laat ervaren hoe vrijheid en avontuur ooit smaakten, voordat de marketingjongens het voor het zeggen kregen. Het duurt maar een paar seconden, maar dan worden we onzeker of een moderne >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3