MotoPlus 2018/10
test + techniek MOTOPLUS 37 EENCILINDER FUNBIKES VERGELIJKINGSTEST VERMOGENSMETING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. Husqvarna KTM Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 24 24 Zelfde motorblok, maar toch verschillen. Wat betreft topsnelheid is de Husqvarna door zijn lagere luchtweerstand in het voordeel. De KTM reageert verfijnder op gasbevelen en trilt ook net iets minder. De eencilinders zijn sterk in tussensprints. De versnellingsbakken werken licht en nauwkeurig. WINNAAR MOTORBLOK: HUSQVARNA Acceleratie 40 20 19 Topsnelheid 30 13 10 Motorkarakteristiek 30 20 20 Gasrespons 20 12 13 Lastwisselreacties 20 13 13 Motorloop 20 9 10 Koppeling 10 9 9 Schakelen 20 14 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 Starten 10 8 8 TOTAAL 250 151 149 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 32 34 Alhoewel de Vitpilen de extremere geome- trie heeft (steiler balhoofd, kortere naloop, kleinere wielbasis), laat de Duke 690 zich spontaner en makkelijker op één oor leggen. Dat gaat bij de KTM echter wel ten koste van de bochtenstabiliteit. De hoogwaardigere veerelementen van de Husky werken onef- fenheden beter weg. De Duke biedt meer comfort. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: HUSQVARNA Stabiliteit in bochten 40 28 26 Stuurgedrag 40 28 28 Feedback 10 7 7 Mogelijke hellingshoek 20 18 18 Rechtuitstabiliteit 20 16 16 Veringafstelling voor 20 13 12 Veringafstelling achter 20 13 12 Instelmogelijkheden vering 10 4 1 Veercomfort 10 5 6 Rij-eigenschappen duo 20 11 9 TOTAAL 250 175 169 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 23 27 Flinke zithoogte, gestrekte houding en clip- ons zorgen voor een sportieve ergonomie op de Vitpilen. Beter, want op de Duke zit je meer rechtop en meer ontspannen. Die heeft ook een net iets betere uitrusting, de grotere tank is goed voor een ruimere actieradius. De Husky is uitstekend afgewerkt. WINNAAR PRAKTIJK: KTM Ergonomie passagier 20 6 7 Windbescherming 20 0 0 Zicht 20 11 11 Lichtopbrengst 20 12 11 Uitrusting 30 11 19 Gebruiksgemak/onderhoud 30 20 22 Opbergmogelijkheden 10 0 2 Maximale belading 10 5 4 Actieradius 30 16 22 Afwerking 20 17 15 TOTAAL 250 121 140 VEILIGHEID Remwerking 40 26 26 Het remvermogen is in orde. De setting van het ABS is goed, maar de regelintervallen zijn wat lang. De matige doseerbaarheid van de remmen is het meest storend. De rem- blokken voelen wat doods aan. WINNAAR VEILIGHEID: KTM Remdosering 30 20 20 Remmen met duo/fading 20 10 10 Oprichten bij remmen 10 8 8 ABS-werking 20 12 12 Stuurslaan 20 15 15 Elektronische hulpsystemen 10 4 7 TOTAAL 150 95 98 KOSTEN Garantie 30 17 17 Een laag verbruik en een service-interval van 10.000 kilometer leveren beide genoeg punten op. WINNAAR KOSTEN: KTM Verbruik (secundaire weg) 30 24 25 Inspectiekosten 20 15 16 Onderhoudskosten 20 15 15 TOTAAL 100 71 73 TOTAALSOM 1000 613 629 PLAATS 2 1 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 7,6 8,2 WINNAAR PRIJS-KWALITEIT- VERHOUDING KTM Meer punten, lagere prijs. De Duke biedt waar voor zijn geld. Waanzinnig hoe soepel en toch beheerst de beide singles te werk gaan. Vanaf 3.000 toeren gaat het zonder rukken voorwaarts. Zo’n 1.500 toeren later komt er echt leven in de brouwerij. Het blok van de Vitpilen heeft een iets hogere compressie en tikt zijn maximum vermogen op de testbank vlak voor de begrenzer aan. Beide eenpit- ters leveren met 78 en 79 pk meer dan in de folder staat en zijn dus kerngezond. De motorblokken hebben er geen enkele moeite mee om de verhoudingsgewijs lichte Oostenrijkers naar voren te katapulteren. De levensvreugde van beide eencilinders is enorm. Ze door hun toerenbereik jagen, is haast een verslavende bezigheid. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10 20 30 40 50 60 70 HusqvarnaVitpilen 701 57,9 kW (79 PS) bei 8400/min 75 Nm bei 6700/min KTM 690 Duke 57,5 kW (78 PS) bei 8100/min 76 Nm bei 6800/min Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm HusqvarnaVitpilen 701 57,9 kW (79 pk) bij 8.400 tpm 75 Nm bij 6.700 tpm KTM 690 Duke 57,5 kW (78 pk) bij 8.100 tpm 76 Nm bij 6.800 tpm 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 50 60 70 80 10 40 70 30 60 90 20 50 80 ervaren rotten te bekoren en blijft zelfs op de limiet heel beheersbaar. En hoe staat het met de kunststudent? Als de bochten wijder en sneller worden, is het tijd voor de Husqvarna om te schitteren. Ook de Vitpilen laat zich makkelijk op één oor gooien, maar vraagt een duidelijke impuls aan de clip- ons, waardoor de 701 ondanks de scherpere ergonomie op hoger tempo iets meer kracht verlangt. Eenmaal op lijn, stuurt echter ook de Husqvarna stoïcijns door het bochtenwerk. De hoogwaardigere veerelementen betalen zich vooral op slechter wegdek uit. Ze dempen onregelmatigheden en ander ongemak vak- kundig en maken de Vitpilen mede ook door de zithouding tot de sportievere van de twee. Dankzij de smalle 160-achterband (Bridge- stone S21) en forse grondspeling zijn enorme bochtsnelheden mogelijk. Maar de Husqvarna vraagt wel om een kundige hand. Wie daarmee kan leven, wordt met de 701 al net zo gelukkig als met de Duke. Met dien verstande dat de kunststudent er zo veel mooier uitziet. Met hun dikke eenpitters zijn het beide in gelijke mate fascinerende machines – net als vroeger de tractor van de buurman. <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3