MotoPlus 2018/10

36 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST EENCILINDER FUNBIKES Mooi gemaakt. Rem- en schakelpedaal zijn in de lengte tweevoudig instelbaar. Merklogo en modelnaam ontbreken niet. Compact kontje, goed ogend binnenwerk van het spatbord, pittig gepolsterde duo- plek, opvallend LED-achterlicht. Wat grover en met een vleugje offroad: het getande rempedaal. Helaas staat het in verhouding tot de voetsteun wat te hoog. Functionaliteit slaat de klok: smal kontje, dat door de kentekenplaathouder wordt gedomineerd, kleine LED-knipperlichten. KTM 690 DUKE HUSQVARNA VITPILEN 701 longinhoud draait ook tegenwoordig liever hogere dan lagere toerentallen. Duke en Vitpilen hakken tot ongeveer 3.000 toeren op hun ketting in, in de hogere versnellingen vinden ze het 1.000 toeren hoger al een stuk aangenamer. Concreet betekent dit dat bin- nen de bebouwde kom de derde versnelling volstaat en dat je daarbuiten vanaf zo’n 90 km/uur voor de zes kunt kiezen. Maar daar ben je snel aan gewend. Want wie namelijk gelooft dat singles slechts een smalle power- band hebben, vergist zich. De wijze waarop De Vitpilen is stabieler in het bochten- werk, de Duke is wendbaarder en dankzij het brede stuur makkelijker te sturen. Handelbaar zijn ze allebei. de maximaal gemeten 78 respectievelijk 79 pk en 76 respectievelijk 75 Nm zich doen gelden zou je namelijk zomaar weke knieën kunnen bezorgen. Vanaf 3.000 toeren heb je minstens 60 Nm koppel ter beschikking, dat bij het verder opendraaien van het gas gelijkmatig en met de kenmerkende levens- vreugde van een eenpitter net onder de 7.000 toeren zijn maximum bereikt. Daarbij klinken de singles dusdanig lekker en reage- ren ze zo levenslustig dat je het gas maar wat graag tot aan de begrenzer geopend houdt. Maar geen zorgen: als je de Duke en de Vitpilen rustig door een dorpje laat tok- kelen, zullen ze je ook niet snel teleurstellen. Dan pruttelen ze geciviliseerd en trillings- arm. Ze hebben beide uitstekende manieren, waarbij de 690 nog net iets soepeler op het gas gaat. De dubbele balansassen en de dub- bele ontsteking op beide modellen maken de loop van beide motorblokken heerlijk rustig. Pas in de tweede helft van het toerenbereik beginnen de spiegels van beide sterker te trillen en kun je er niet al te veel meer in zien. Maar wat moet er ook in te zien zijn? Sterkere motoren? Des te smaller de wegen worden, des te meer de KTM in zijn element is. Dank- zij het brede stuur is de 690 vederlicht een bocht in te gooien, weer rechtop te zetten en weer plat te gooien. De supermoto-genen zijn zonder enige twijfel aanwezig en de Metzeler M7-banden werken graag aan dit spelletje mee. Onder hellingshoek komt er met name op slecht wegdek echter snel onrust in het rijwielgedeelte. De fenomenale wendbaar- heid gaat duidelijk ten koste van een stukje stabiliteit. Zowel de voorvork als de achter- schokdemper zouden net even wat fijngevoe- liger mogen aanspreken. Drukt dat de pret? Allerminst! De 690 weet zowel beginners als

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3