MotoPlus 2018/10
test + techniek MOTOPLUS 35 EENCILINDER FUNBIKES VERGELIJKINGSTEST KTM 690 DUKE HUSQVARNA VITPILEN 701 Niet zomaar een tankdop. Op de 701 ademt alles stijl. De hele motor is met veel liefde voor detail gemaakt. Vergeleken met de 701 oogt de 690 eerder pragmatisch. Kroonplaat en stuurklemmen zien er echter alles- behalve eenvoudig uit. Op de Husqvarna wordt er beter aan de voeten gedacht. Rem- en schakel- pedaal zijn zelfs tweevoudig in lengte ver- stelbaar. Maar afgezien daarvan vraagt deze machine wel wat opofferingsgezindheid. Niet alleen vanwege het eerder harde dan sportief stugge zadel, dat bovendien 845 millimeter hoog is, maar ook vanwege de wat gestrekte zitpositie over de lange tank naar de aan de bovenste kroonplaat gemonteerde clip-ons. Het gewicht van het bovenlichaam rust dus wat nadrukkelijker op de polsen, wat met name bij lagere snelheden opvalt. Maar echt oncomfortabel is het zeker niet. De Vitpilen is een sjieke roadster, geen luxueuze toer- buffel. Over roadster gesproken: tijd om op pad te gaan! Het wat korte koppelingshendel van de Vit- pilen laat zich licht bedienen. De versnellin- gen vallen, net als bij de Duke, heel nauw- keurig op hun plek. De quickshifter van de Husky heeft wat moeite met de constructie- gerelateerde vermogenspieken van de ééncilinder. Alleen onder lichte last gaat schakelen met gebruik van de quickshifter echt soepel en zonder noemenswaardige trekkrachtonderbreking. Wonderen moet je er niet van verwachten. Na de eerste meters in stadsverkeer kun je min of meer hetzelfde zeggen over het motorblok. Een moderne eenpitter met veel MOTOR Bouwwijze eencilinder eencilinder Injectie 1x Ø 50 mm 1x Ø 50 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Boring x slag 105,0 x 80,0 mm 105,0 x 80,0 mm Cilinderinhoud 693 cc 693 cc Compressieverhouding 12,8 : 1 12,7 : 1 Max. vermogen* 56,0 kW (76 pk) bij 8.500 tpm 54,0 kW (73 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel* 72 Nm bij 6.750 tpm 74 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe stalen vakwerkframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 43 mm Remmen v/a Ø 320/240 mm Ø 320/240 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 17; 5.00 x 17 3.50 x 17; 5.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17 120/70ZR17; 160/60ZR17 Banden in test Bridgestone S21 Metzeler M7 RR, voor 'M' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.434 mm 1.466 mm Balhoofdhoek 65,0° 63,5° Naloop 109 mm 122 mm Veerweg v/a 135/135 mm 135/135 mm Zithoogte 1 845 mm 830 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 165 kg 167 kg Laadvermogen 1 185 kg 183 kg Tankinhoud 12,0 liter 14,0 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 10.000 km Prijs NL € 11.950 € 10.120,- Prijs B € 10.295,- € 8.760,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid 200 km/uur 189 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,7 sec 3,8 sec 0 - 140 km/uur 6,8 sec 6,7 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 5,0 sec 5,0 sec 100 - 140 km/uur 5,0 sec 5,0 sec 140 - 180 km/uur 6,4 sec 6,2 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 24,4 1 op 25,6 Theoretische actieradius 293 km 359 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen Husqvarna Vitpilen 701 KTM 690 Duke TECHNISCHE GEGEVENS >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3