MotoPlus 2018/10
34 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST EENCILINDER FUNBIKES Scherp sturen doen ze beide, maar de Husky oogt scherper. Een kunstobject op wielen! interpretatie van de moderne tweewieler kost namelijk een dikke 1.800 euro extra vergeleken met de 10.120 euro die voor een Duke moet worden neergeteld. Daarbij biedt de Vitpilen, wat vrij vertaald ‘witte pijl’ betekent, wat uitrusting betreft niet zo heel veel extra. Goed, de WP-voorvork heeft met instelbare in- en uitgaande demping een breder gebruiksgebied. Hetzelfde geldt voor de achterschokdemper, die qua voorspanning KTM 690 DUKE HUSQVARNA VITPILEN 701 Het ronde LCD-display past optisch niet bij de avantgardistische stijl van de Vitpilen. De ruimte voor informatie is beperkt. De vierzuiger remklauw grijpt in een 320-mm schijf. Het remvermogen is goed, de doseerbaarheid kan beter. Een kraakhelder TFT-display, dat alleen bij sterk zonlicht slecht afleesbaar is. De bediening is eenvoudig. Hetzelfde materiaal als op de Husqvarna, net zo matig doseerbaar. Het ABS en de tractiecontrole zijn betrouwbaar. en uitgaande demping naar eigen smaak kan worden ingesteld. Afgezien daarvan moet je de meerwaarde in het design, de hoogwaar- dige afwerking, de 3 pk sterkere éénpitter en de standaard quickshifter zien – en mis- schien ook in een stukje prestige. Wat dat betreft kun je een parallel trekken met de auto-industrie: een Audi is geen Skoda en een Husqvarna is ook geen KTM. Een tweekanaals-ABS van Bosch en tractie- controle zorgen bij beide motorfietsen voor veiligheid. In het geval van de KTM kun je het ABS ook nog in de Supermoto-modus zetten (dit deactiveert het ABS op het achterwiel) en zijn er drie regelniveaus voor de tractie- controle. Daarnaast is de gasrespons van de Duke middels drie mappings te beïnvloe- den (Street, Sport, Rain). Het moderne en scherpe maar door de te vlakke hoek bij zonlicht slecht afleesbare TFT-display is na korte gewenning makkelijk te bedienen. Het ronde LCD-scherm van de Vitpilen laat geen vragen over, hoogstens of het in optische zin wel goed past bij het karakter van de door- gestylede 701. De weergave van de resteren- de actieradius is een geruststellende feature. Maar ondanks de kleine tank kun je meer dan 290 kilometer aan één stuk doorrijden voor je weer moet tanken en dat is te danken aan het zuinige karakter van de ééncilinder. Dat je met de KTM nog een heel stuk verder komt, sluit mooi aan bij de ergonomisch wat meer ontspannen zitpositie. Door de opener kniehoek, het brede stuur, het aangename zadel op 830 millimeter hoogte en de ruime bewegingsvrijheid hoef je langere etappes niet te schuwen. Verrassend hoog zijn het achterrem- en schakelpedaal in standaard- trim geplaatst. Wie geen crosslaarzen maar gewone laarzen draagt, moet de voet bijna van de steun halen om de volgende ver- snelling van de 167 kilo wegende 690 in te schakelen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3