MotoPlus 2018/10
eerste test MOTOPLUS 29 ■■ MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijn- motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 42 : 15. Boring x slag 73,4 x 56,0 mm Cilinderinhoud 948 cc Compressie 10,8 : 1 Max. vermogen 82,0 kW (111 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 98,5 Nm bij 6.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instel- baar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm met enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandmaten 120/70 ZR17; 180/55 ZR17 Banden in test Bridgestone S21 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.470 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 98 mm, veerweg v/a 120/140 mm, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht 216 kg, tankinhoud 17 liter. Garantie 2 jaar Kleur Vintage Lime Green Service-interval 12.000 km Prijs Z900RS Café NL € 13.499,- / B € 12.099,- Performance Pack NL en B € 899,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. +31 (0)23-567 05 00, www.kawasaki.nl / www.kawasaki.be TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI Z900RS CAFE name de achterkant heeft de neiging om wat te gaan pompen. Kijkend naar het beoogde gebruik van een modern classic is de vering echter gewoon dik in orde te noemen. Hoe- veel mensen zullen iedere rit het uiterste uit hun Z900RS willen halen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Mocht je het toch een beetje te gek maken, dan herinnert de tekst KTRC in het dashboard je aan de aanwezig- heid van de in drie stappen instelbare (en tevens uitschakelbare) tractiecontrole. Op het kurkdroge Spaanse asfalt heeft het KTRC de hele dag in 1 gestaan en nooit van zich laten horen. Het systeem staat een pure rijervaring dan ook zeker niet in de weg. De Oog voor detail: de klassiek ogende cockpit met onder meer het originele lettertype van de oer-Z is sfeervol en functioneel. Vanuit bepaalde hoeken lijkt soms alles te kloppen aan een motorfiets, maar bij de Cafe is dat vanuit élke hoek. dubbele remschijven vóór met hun radiaal gemonteerde remklauwen doen hun werk uit- stekend en bieden een solide vertraging en geven prima feedback in het remhendel. De remklauw met enkele zuiger aan de achter- zijde is wat onopvallend, maar draagt indien nodig een steentje bij om een iets te enthou- siast ingestuurde blinde bocht iets minder spannend te maken. Enthousiast insturen doet de Cafe overigens niet zozeer uit zich- zelf. Met 216 kg is hij nou niet uitgesproken zwaar te noemen, maar voor het insturen van een bocht is wat overtuigingskracht nodig. Eenmaal op één oor gedraagt de RS zich keurig en is de ingezette lijn makkelijk te houden en indien nodig te corrigeren. Over het geheel bezien kun je de Z900RS Cafe geen verrassende motorfiets noemen. Want deze Kawasaki rijdt precies zoals ’ie eruitziet. De charme en het karakter van weleer zijn knap gevangen en met de Z900 als platform en orgaandonor voldoet hij in alle opzichten aan de eisen die je aan een moderne tweewieler mag stellen. De keuze voor de naakte variant of deze Cafe is op basis van het uiterlijk heel persoons- gebonden, over smaak valt immers niet te twisten. Het stuurkuipje maakt de Cafe wel tot een breder inzetbare machine. Van de meerprijs van vijfhonderd euro zal niemand schrikken. Mocht je nét iets meer willen, dan heeft Kawasaki naar goede gewoonte een Performance-pakket voor je klaarliggen. Voor € 899,- extra wordt de Z900RS Cafe aangekleed met een stijlvolle Akrapovic slip-on demper, engine-sliders (valdoppen) en een tankpad. De Kawasaki Z900RS Cafe staat nu bij de dealer voor een vanafprijs van € 13.499,- (B € 12.099,-). <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3