MotoPlus 2018/10

28 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST KAWASAKI Z900RS CAFE rijdt heel vergevingsgezind en ontspannen, maar heeft toch voldoende pit als je het op de heupen krijgt. Het is wel zaak om op tijd op te schakelen, want de toerenbegrenzer grijpt slechts duizend toeren na de maximale vermogensafgifte al in. Tijdig de zesbak in het volgende verzet wippen beloont je met een vlotte en constante acceleratie, waar- bij de snelheden ongemerkt hard oplopen, mede dankzij het stukje windbescherming op deze Cafe-uitvoering. Waar je bij de naakte Z900RS vol in de wind zit en aan de elementen bent overgeleverd, heeft de Cafe een blitse stuurkuip. Het kuipje komt niet bijzonder ver boven het stuur uit, maar vervult uitstekend zijn taak, namelijk wind- druk van de borst houden. Keerzijde is dat er merkbaar turbulentie optreedt ter hoogte van de kin, met een ietwat wiebelende helm tot gevolg. Storend wordt het geluk- kig nooit en de rest van de zithouding zorgt ook voor een plezierige mate van comfort aan boord. Het zadel weet de juiste snaar tussen comfort en stevigheid te raken en het stuur, dat een iets andere vorm heeft dan op de naakte Z900RS, ligt goed in de hand voor een actieve en toch ontspannen zithouding. De voetsteunen zitten op een neutrale positie waardoor je met een beetje verzitten in het zadel en het verplaatsen van de voeten naar eigen behoefte kunt voorzien in een sportievere kniehoek of een meer ontspannen houding. Die mix van sportief en ontspannen is ook in het rijwielgedeelte terug te vinden. Aan het balhoofd van het stalen trellisframe vinden we een volledig instelbare upside-down voorvork met aan de onderzijde een setje radiale remklauwen. De vering en demping zijn aan de zachte kant en filteren oneffenheden goed weg. Naar- mate de naald zich vaker wel dan niet boven de 8.000 tpm bevindt, er eerder op het gas gegaan wordt en de remmen steeds later worden aangesproken, begint er wel bewe- ging in het rijwielgedeelte te komen. Met Ode aan het verleden, deel 1: het ducktail- kontje lijkt zo van de originele Z1 te zijn overgeheveld, bijzonder goed geslaagd. Ode aan het verleden, deel 2: het onder- scheidende stijlkenmerk in vergelijking met de gewone RS, het sportieve topkuipje. De tank is een kunststukje op zich met een stijlvolle afwerking van het logo. In het echt is de kleur nog veel dieper. Style before function? Integendeel, de Z900RS Cafe smoelt goed en rijdt goed. Vermakelijke combi- natie!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3