MotoPlus 2018/10

eerste test MOTOPLUS 23 H-D IRON 1200 & FORTY-EIGHT SPECIAL EERSTE TEST Met de nieuwe Iron 1200 en Forty-Eight Special heeft Harley-Davidson de punt- jes op de i van modeljaar 2018 gezet. Naast deze twee nieuwe Sportsters presenteerden de Amerikanen eerder al een grondig vernieuwd Softail-platform. Een flink aantal van deze modellen kun jij op vrijdag 1 juni zelf testen tijdens een speciale MotoPlus-lezerstest, die we organiseren bij Harley-Davidson- dealer Big Rivers in Heteren. Zo staan klaar: Fat Bob 114, Breakout 107 en 114, Fatboy 107 en 114, Sportglide 107, Slim 107, Roadking Special, Street Rod, Iron 883 en 1200 en Street Bob 107. Begint het al te kriebelen? Mooi, aarzel dan niet om je aan te melden (mail@moto- plus.nl o.v.v. Lezerstest Harley-David- son), want we hebben op deze dag plek voor maximaal 16 MotoPlus-lezers. We maken een mooie rondrit door het rivie- rengebied rond Heteren en dat doen we in een ochtend- en een middagsessie. Geef in de aanmelding dus even aan naar welk dagdeel je voorkeur uitgaat en vermeld verder je NAW-gegevens, leeftijd, huidige motor (en bouwjaar) en laat even weten waarom jij juist op 1 juni met ons mee zou willen. Aanmelden kan tot 28 mei aanstaande. LEZERSTEST HARLEY-DAVIDSON SOFTAIL- EN SPORTSTER-MODELLEN tegen juist een stuk beter dan de gemiddelde achterrem. Qua motorblok is er geen verschil tussen beide modellen, dus ook de V-twin in de Iron 1200 heeft een wat rauwe loop, wat op zich wel bij het ruige en pure imago past, maar heel laag in toeren rijden doet de 1200 liever niet. De gasrespons is verder goed en de koppeling grijpt mooi aan, dus wegrijden en manoeuvreren is een eitje. De versnellings- bak maakt vooral op lage snelheid indruk- wekkende metalige klonkgeluiden, maar hij schakelt wel precies en zeker, zij het niet superlicht. Harley rijden is een andere wereld en je komt na verloop van tijd vanzelf in een andere modus. Het lijkt ook wel alsof Harley- Davidson zich helemaal niet hoeft te houden aan gangbare ontwerpregels qua geometrie, veerwegen, motorkarakteristiek en vooral ergonomie. Objectief gezien valt er het nodi- ge op af te dingen, tegelijk is de beleving wel uniek en puur, en doen ze veel dingen verras- send goed. Met name het ontspannen sturen, onder begeleiding van een donker ronkend geluid en laagfrequente pulsaties, maakt de rit er eentje die zowel ontspannend als ver- makelijk is. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de Forty-Eight Special, vanwege de voor lange rijders fijnere zitpositie en de betere voorvork – en dat gedrongen uiterlijk met die dikke 16-inch banden mag ik wel. Qua sturen blijkt de Iron 1200 echter nog fijner dan de ook al prettige Forty-Eight Special, en daarbij is hij met zijn prijs van € 13.200,- ook nog 1.750 euro goedkoper. Vermoedelijk zullen smaak en postuur bij de keuze echter een belangrijkere rol spelen… < Kijk voor een video van deze test op www.motoplus.nl ■■ MOTOR luchtgekoelde 45°-V-twin, vier onderliggende nokken- assen en stoterstangen, twee kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie, primaire overbrenging ketting, kabelbediende natte multiplaatkoppeling, vijfversnellingsbak, secundaire over- brenging getande riem, tandwielen 30/68. Boring x slag 88,9 x 96,8 mm Cilinderinhoud 1.202 cc Compressie 10,0 : 1 Max. vermogen 52 kW (71 pk) bij 5.800 tpm* Max. koppel 96 Nm bij 3.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel-wiegframe, telescoopvoor- vork, stalen swingarm met stereoschokdempers, veervoorspan- ning instelbaar, enkele schijfrem voor, Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter, Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS. Wielen 2.50 x 19, 3.00 x 16 (3.00 x 16, 3.00 x 16) Bandmaten 100/90 B19, 150/80 B16 (130/90 B16, 150/80 B16) Banden in test Michelin Scorcher 31 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.515 (1.495) mm, balhoofd- hoek 60,0 (59,8)°, naloop 117 (135) mm, zithoogte 735 (705) mm, rijklaar gewicht 256 kg, laadvermogen 198 kg, tankinhoud 12,5 (7,9) liter. Garantie 2 jaar Onderhoudsinterval 8.000 km Kleuren Iron 1200 Vivid Black, Twisted Cherry, Billiard White Kleuren Forty-Eight Special Vivid Black, Wicked Red en Billiard White Prijs Iron 1200 NL: € 13.200,- (zwart; kleuren € 13.510,-); B: € 11.200,- (zwart; kleuren € 11.465,-) Prijs Forty-Eight Special NL: € 14.950,- (zwart; kleuren € 15.260,-); B: € 12.600,- (zwart; kleuren € 12.865,-) ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.nl/www.harley-davidson.be TECHNISCHE GEGEVENS H-D IRON 1200 (AFWIJKENDE GEGEVENS FORTY-EIGHT SPECIAL TUSSEN HAAKJES) * Vermogen wordt niet opgegeven; vermelde waarde is gemeten bij een eerder geteste 1200 Sportster

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3