MotoPlus 2018/10

sport MOTOPLUS 107 Moto3 1. Philipp Oettl (D), KTM; 2. Marco Bezzecchi (I), KTM; 3. Marco Ramirez (E), KTM; 4. Alonso Lopez (E), Honda; 5. Jaume Masia (E), KTM; 6. Tatsuki Suzuki (J), Honda; 7. Fabio Di Giannantonio (I), Honda; 8. Jakub Kornfeil (CZ), KTM; 9. Kaito Toba (J), Honda; 10. Gabriel Rodrigo (ARG), KTM; 11. Niccolò Antonelli (I), Honda; 12. Ayumu Sasaki (J), Honda; 13. Andrea Migno (I), KTM; 14. Makar Yurchenko (KAZ), KTM; 15. Ai Ogura (J), Honda. Moto2 1. Lorenzo Baldassarri (I), Kalex; 2. Miguel Oliveira (POR), KTM; 3. Francesco Bagnaia (I), Kalex; 4. Xavi Vierge (E), Kalex; 5. Mattia Pasini (I), Kalex; 6. Brad Binder (RSA), KTM; 7. Marcel Schrotter (D), Kalex; 8. Sam Lowes (GB), KTM; 9. Iker Lecuona (E), KTM; 10. Fabio Quartararo (F), Speed Up; 11. Joan Mir (E), Kalex; 12. Simone Corsi (I), Kalex; 13. Tetsuta Nagashima (J), Kalex; 14. Hector Barbera (E), Kalex; 15. Andrea Locatelli (I), Kalex; 16. Bo Bendsneyder (NL), Tech3. WK Tussenstand: 1. Marco Bezzecchi, 63 punten; 2. Jorge Martin, 55; 3. Aron Canet, 48. WK Tussenstand: 1. Francesco Bagnaia, 73 punten; 2. Lorenzo Baldassarri, 64; 3. Miguel Oliveira, 63. UITSLAGEN GP VAN SPANJE, JEREZ MotoGP 1. Marc Marquez (E), Honda; 2. Johann Zarco (F), Yamaha; 3. Andrea Iannone (I), Suzuki; 4. Danilo Petrucci (I), Ducati; 5. Valentino Rossi (I), Yamaha; 6. Jack Miller (AUS), Ducati; 7. Maverick Viñales (E), Yamaha; 8. Alvaro Bautista (E), Ducati; 9. Franco Morbidelli (I), Honda; 10. Mika Kallio (FIN), KTM; 11. Pol Espargaro (E), KTM; 12. Takaaki Nakagami (J), Honda; 13. Bradley Smith (GB), KTM; 14. Tito Rabat (E), Ducati; 15. Scott Redding (GB), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 70 punten; 2. Johann Zarco, 58; 3. Maverick Viñales, 50. met ‘een andere configuratie’. Algemeen werd aangenomen dat nu ook KTM was overgestapt op een V4 met terugdraaiende krukas. Kallio zei dat de machine makkelijker te rijden is dan de oude RC16. De 35-jarige Fin finishte net voor Espargaro als tiende, Smith als dertiende. ■■ Het Marc VDS Team stond in Jerez ruim in de belangstelling. Een geplande afspraak met Suzuki moest afgezegd worden vanwege ziekte van Suzuki’s Shinichi Sahara, maar pijnlijker waren de verhalen over het conflict tussen teameige- naar Marc van der Straten en teambaas Michael Bartholemy. Intern zou de teambaas door een ontslagen werkneemster van financiële malver- saties worden beschuldigd. Hoewel Bartholemy ontkende, lijkt de verstandhouding tussen hem en Van der Straten vertroebeld. In Jerez werd openlijk gesproken over een rechtszaak over de kwestie op zeer korte termijn. Van der Straten liet in een verklaring weten dat hij beslist het hui- dige MotoGP-contract dat loopt tot en met 2021 zal respecteren. Wat de huidige ontwikkelingen betekenen voor de onderhandelingen met Suzuki en ook met Yamaha, is nog onbekend. ■■ Andrea Dovizioso gaf in Jerez toe dat hij in gesprek is met Honda over de plek naast Marc Marquez in het Repsol/ Honda Team. De Ducati- coureur reageerde op Marquez die aangaf dat Dani Pedrosa of Dovizioso sterke teamgenoten zouden zijn. “Hij weet waar Honda mee bezig is”, aldus Dovizioso. “Ja, wij praten, dat hoeven we niet te verzwijgen. Dat hoeft ook geen probleem te zijn.” Dovizioso reed van 2009 tot en met 2011 ook al voor het Repsol/Honda Team. Ook Cal Crutchlow’s naam wordt genoemd. “Maar ik ga in ieder geval niet met Honda praten”, aldus de Brit die nog een HRC-contract heeft voor 2019. “Een contract heeft de waarde van het papier waarop het is geschreven.” ■■ Danilo Petrucci sprak in Jerez de twijfel uit of de GP18 een betere machine is dan de GP17. “Tijdens de test in Sepang dachten we dat de GP18 een verbetering was, omdat we na één of twee ronden al goede tijden konden klokken”, keek de Pramac-coureur terug op de wintertest aldaar. “Met de GP17 was dat na twee, drie ronden. Maar we hebben moeite om een goede set-up te vinden met de GP18 en met de GP17 hebben de teams al data. In Argentinië waren Rabat en Miller compe- titiever dan Dovi en ik.” Een vergelijk tijdens een test – zoals Jorge Lorenzo deed in Thailand – sluit Petrucci echter uit. “Dat is geen optie. Wij worste- len om de harde compound werkend te krijgen.” Ook Jorge Lorenzo ziet de GP18 niet direct als een verbetering, maar kreeg in Jerez wel nieuwe spullen die een duidelijke verbetering waren. De Spanjaard wilde niet bevestigen dat het om elektronica-aanpassingen gaat. “Maar zonder de modificaties had ik het hier moeilijker gehad.” PITSTOP ronde counterde hij met succes. Op de grid had hij zijn medium-achterband laten ver- vangen door een harde compound. Een foute keus, meende Iannone achteraf. “Ik heb geluk gehad”, refereerde Iannone aan de ‘triple- crash’ voor hem. “De harde achterband spinde en gleed te veel. Ik ben niet heel blij met deze derde plaats, want ik wil zo dicht mogelijk bij de kop zitten. Zelf rij ik als vorig jaar, maar de machine is compleet anders.” Door de vele crashes voor hen, hield het Yamaha-fabrieksduo Valentino Rossi en Maverick Viñales met een vijfde en een zevende plaats de schade nog enigszins beperkt. Rossi: “We waren sneller dan vorig jaar (toen hij met veel problemen naar de tiende plaats reed, FW), maar de vijfde plaats was onze pace. Meer niet. Het is niet genoeg voor podiums.” Rossi hamerde het hele weekend op ingrepen – en investeringen – op het gebied van elektronica, een sentiment dat ook door de af en toe radeloos ogende Viñales werd uitgesproken. Na zijn tweede plaats in Amerika was Viñales met hoge verwachtingen naar zijn thuisrace gekomen. Zijn M1 voelde echter totaal anders. “Dat betekent dat ik op elk circuit anders moet rijden. In Austin kon ik veel meer rijden zoals ik wilde: agressief en laat remmen, dat is hier onmogelijk. Het gevoel is hier heel anders. Ik vecht in elke bocht met de machine”, zei hij al na de trainingen. In de race startte Viñales vanaf de elfde plaats, één plekje achter Rossi. Aanpassingen aan de set-up brach- ten weinig resultaat in een race waarin de Spanjaard zich pas in de slotfase kon ontdoen van Alvaro Bautista. “Ik geloof niet dat wat we hebben geprobeerd, de weg naar voren is”, concludeerde hij. De volgende Grand Prix is die in Frankrijk, daar waar Viñales vorig jaar een fascinerend duel met teamgenoot Rossi in zijn voordeel besliste. Het was tot op heden zijn laatste overwinning. < Het circuit van Jerez werd omgedoopt tot Circuito de Jerez Ángel Nieto. De trofeeën voor de podiumrijders, inclusief die voor Marquez, waren een borstbeeld van de ’12+1’-voudig wereldkampioen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3