MotoPlus 2018/10
sport MOTOPLUS 105 ■■ Pol Espargaro en Johann Zarco vormen volgend jaar het KTM Red Bull Factory Team. Espargaro verlengde zijn contract met twee jaar en ook Zarco verlaat het Tech3 Yamaha Team voor een tweejarige deal met de Oostenrijkse fabrikant. Voor de Fransman is het een typisch geval van ‘de cirkel is rond’. Zarco was in 2007 de eerste Red Bull Rookie-kampioen. Opvallend is dat Zarco na Espargaro en Bradley Smith de derde Tech3 Yamaha-coureur is die voor KTM tekent. “Als je goed ontwikkelt, heeft het project een fantastische toekomst”, dacht Zarco. “Als je de progressie van 2017 ziet, zijn er grote kansen.” Zarco legde een aanbieding van het Repsol/Honda Team naast zich neer. “Als je van Marc wilt win- nen, moet je net zo sterk of sterker zijn. Ik moet me dus nog verbeteren en ik wil wel zijn niveau bereiken.” ■■ Voor Tech3-baas Hervé Poncharal was het vertrek van Zarco geen verrassing. “Johann en wij zijn vrienden geworden en daarom vind ik het jammer dat hij vertrekt, maar we zijn ook blij voor hem”, aldus Poncharal, die volgend jaar met zijn team Yamaha voor KTM verruilt. “Het was een droom om samen met Johann die stap te maken, maar in het fabrieksteam moeten de beste rijders zitten. Ik vind hem de beste man voor die job.” Poncharal zal volgend jaar andere doelen stellen. “Bij Yamaha zijn we een B-team, voor KTM worden we een juniorteam. Daar gaan we werken met jongens uit de Moto2 of rijders die net in de MotoGP uitkomen. Wij moeten ons focussen op jonge rijders. Het is misschien niet zo spannend als dit jaar, waarin we vechten voor poles en podiums, maar het is ook mooi om met jonge coureurs te werken en een ander doel te hebben, zoals de Rookie-titel. Maar wij hebben geen haast.” Miguel Oliveira werd op zaterdag bevestigd als één van de rijders voor het nieuwe Tech3 KTM-team. Terwijl KTM vanaf volgend jaar wel met een satellietteam gaat werken, lijkt die kans bij Aprilia niet groot. Beide coureurs, Aleix Espargaro en Scott Redding, spraken de hoop uit dat alle aandacht gericht zou worden op het fabrieksteam, technische baas Romano Albesiano gaf aan dat de kleine race-afdeling er op dit moment niet klaar voor was. ■■ Ook Pit Beirer was in Jerez om tekst en uitleg te geven over KTM’s raceplannen in de Moto3, Moto2 en MotoGP. De Duitse motorsportbaas van KTM wilde niet onderschrijven dat Tech3 een Junior Team zou worden en liet zo de deur voor Bradley Smith nog op een kier. “Maar hij zal wel heel goed moeten presteren om volgend jaar bij onze familie te blijven horen”, aldus Beirer. Testrijder Mika Kallio reed in Jerez met een blok PITSTOP Philipp Oettl was er een aantal keren dichtbij, maar verder dan twee podiums in zijn al lange Grand Prix-carrière kwam de 22-jarige Duitser nooit. Tot de Grand Prix van Spanje. Oettl (65) had er wel enige hulp van de concurrentie bij nodig. Hoewel hij al eerder in de race kopwerk verrichtte, volgde de beslissing vier ronden voor het einde. De kopgroep, toen inmiddels uitgedund tot zes man, werd verder gedecimeerd toen Aaron Canet in één foute uitremactie zichzelf, polesitter en WK-leider Jorge Martin, de verrassende Tony Arbolino (14) en Enea Bastiannini (33) uitschakelde in Turn 6. Het leverde Canet de straf op dat hij de volgende race in Le Mans vanaf de laatste plaats begint. Het zorgde er ook voor dat de als tweede gestarte Oettl alleen nog moest afreke- nen met de Italiaan Marco Bezzecchi. Bezzecchi, winnaar in Argentinië en vanaf de achttiende startplaats naar voren gedenderd, probeerde het nog wel in een spannende laatste ronde, maar de slim rijdende Oettl gaf hem geen kans. In zijn 91e Grand Prix stond de zoon van vijfvou- dig GP-winnaar Peter Oettl voor het eerst én verdiend op de hoogste podiumtrede. In de tussenstand steeg hij als derde winnaar in vier races van de veertiende naar de vijfde plaats, terwijl Bezzecchi de leiding van de gecrashte Martin overnam. Marco Ramirez zorgde voor een onver- wacht volledig KTM-podium. Hij kreeg die derde plaats pas ná de finish toegewezen: de wedstrijdleiding zette de als derde gefinishte Alonso Lopez terug, omdat hij de ‘track limits’ had overschreden, net als Niccolò Antonelli. MOTO3: EINDELIJK OETTL toch naartoe gegaan. ‘Mister’ Mike Webb (de wedstrijdleider, FW) zat een kamer verderop, maar nam niet de moeite om naar me te luis- teren. Ik geloof dat ik wel wat meer respect verdien”, klonk Pedrosa geïrriteerd. Webb was op dat moment echter met de Red Bull Rookie-race bezig. Pedrosa verbaasde zich over het snelle oordeel en de gang van zaken. “Ik hing helemaal rechts naast mijn machine en kon dus niet zien dat Jorge naar binnen kwam om zijn lijn te pakken. Maar hij hing ook rechts naast zijn motor en hij heeft mij waarschijnlijk niet gezien. In Argentinië (toen Pedrosa na een inhaalactie van Johann Zarco en een bijna-botsing ook door een highsider van zijn Honda gekatapulteerd werd en zijn rechter pols brak, FW) noemde men het ook een race-incident maar belandde ik in het ziekenhuis. Ik vloog er daar af, omdat ik de machine rechtop zette toen Zarco binnen- door kwam. Goed, Lorenzo zag me misschien niet, maar hij richtte zijn fiets ook niet op en ‘boem’. Weer ging ik er met een highsider af en net als in Argentinië was het een race- incident. Ik wilde weten waarom, ook omdat andere rijders en klassen dit zien.” Pedrosa vertelde over een discussie over wie ‘voorrang’ zou dienen te krijgen in een dergelijke situatie – ”degene aan de binnen- kant, dus wie zat er nou fout?” – maar kreeg te horen dat de uitspraak al was gedaan. “Ik kon een protest indienen als ik het er niet Pol Espargaro tekende bij KTM voor twee jaar bij, maar testrijder Mika Kallio (35) werd met een tiende plaats vóór Espargaro de beste KTM-rijder. Bradley Smith werd dertiende. Valentino Rossi voorspelde dat een vijfde plaats het maximaal haalbare zou zijn. Hij had gelijk. Rossi zette Yamaha na afloop flink onder druk. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3