MotoPlus 2018/10

sport MOTOPLUS 103 ERLEEFT EST Het Circuito de Jerez Ángel Nieto, zoals het gevarieerde circuit in Zuid-Spanje een paar dagen voor de Spaanse Grand Prix werd omgedoopt, kent een aantal fameuze bochten. De laatste bocht voor start en finish is legendarisch vanwege clashes tussen Valentino Rossi en Sete Gibernau in 2005, Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo in 2010 en de onzachte touché tussen Lorenzo en Marc Marquez in 2013 – in wat sinds een dagje eerder de Curva Lorenzo heet. Maar ook is er ‘Turn 6’, de Dry Sack-bocht aan het eind van het 607 meter lange rechte stuk waar de coureurs met zo’n 290 km/uur op af den- deren om vervolgens in de tweede versnel- ling rechtsaf te slaan. “Maak je een fout in Turn 6, dan ga je wijd en verlies je zoveel tijd”, waarschuwde de verrassende polesitter Cal Crutchlow op zaterdag nog. Bovendien is de langzame bocht een beruchte plek om niet alleen remfouten te maken, maar ook om voor- of achterkant te verliezen; ook Marc Marquez merkte het op vrijdagmiddag tijdens zijn eerste van drie schuivers in Jerez. Dat de gevolgen nog dramatischer kunnen zijn, merkten Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso en Dani Pedrosa in de achttiende van 25 ronden in hun bittere strijd om de tweede plaats, op dat moment een paar seconden achter Marquez. Terwijl de als vijfde ver- trokken Marquez na zeven ronden toekijken achter de verrassende leider Lorenzo werkte aan een voorsprong die zou leiden tot zijn tweede opeenvolgende zege van het seizoen, probeerde Dovizioso teamgenoot Lorenzo later remmend te passeren. Beiden gingen vervolgens wijd in de verraderlijke bocht. Achter hen stuurde Pedrosa secuur aan de binnenzijde langs de kerbs toen Lorenzo zijn lijn weer wilde claimen. Wat volgde was een spectaculaire kettingreactie. “Het ging alle- maal zo snel, het leek wel domino”, vertelde Lorenzo later. Hij stuurde naar binnen en kwam in aanraking met Pedrosa. “Het was wel duidelijk dat ik hem niet had gezien.” Door de klap kwam Lorenzo voor de wielen van Dovizioso, door de impact crashten beiden, terwijl Pedrosa na zijn contact met Lorenzo met een ijzingwekkende salto mét pirouette van zijn Honda vloog. “Ik wil er liever niet te veel over kwijt”, zei de ongedeerde Lorenzo. “Het ging om drie van de meest cleane rijders van het veld. Het is heel jammer voor Ducati en Dovi die voor de titel gaan.” Lorenzo’s pitbord toonde slechts de naam van de eerste rijder achter hem. “Maar ook als er meer op hadden gestaan, had ik niet geweten hoe ver ze achter me zaten. Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd; Dani zag de situatie het beste. Maar ik wil niemand de schuld geven.” Hoewel hij de eerste ronden verrassend had geleid, erkende Lorenzo dat het hem het hele weekend aan het winnende wedstrijdritme had ontbroken; zijn bandenkeus soft-medium was uitzonderlijk. “Ik miste de pace. Maar in dat soort gevallen kan ik dingen met een motor die niemand kan. Dat is mijn kwaliteit. Maar in de race zat ik op de limiet.” Dat had ook teamgenoot Dovizioso gezien. De Italiaan verloor zijn leidende positie in de tussenstand en zag Marquez een voorsprong >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3