MotoPlus 2018/09

sport MOTOPLUS 97 ooit. We zitten in ieder geval dichter bij een perfecte machine.” Terwijl Van der Mark met een grote grijns zijn verhaal deed, was de stemming bij zijn goede vriend Kervin Bos, de nieuwe teammanager van het Red Bull Honda World Superbike Team, minder jubelend. Sterrijder Leon Camier ontbrak na een crash in Aragon vanwege drie gebroken ribben en op zaterdag schakelde tweede man Jake Gagne zichzelf uit na een highsider met 220 km/uur. Terwijl het team dagelijks honderd gasten ontving in de hospitality, ontbraken de coureurs op het strijdtoneel. “Dit doet heel erg pijn”, wond Bos er geen doekjes om. “Sommige van onze eigen mensen zijn gewoon naar huis gegaan, andere zijn verder gegaan met het werken aan de elektronica. Dat werk houdt nooit op. Zelf heb ik op zater- dag met Jake in het ziekenhuis gezeten en geen race gezien. De test in Brno (op woens- dag en donderdag na Assen, FW) hebben we afgezegd. We hadden geen zin om er een koekenbakker op te zetten. Het lijkt er wel op dat beide jongens er in Imola weer bij kunnen zijn. Leon is nu al vuur aan het spuwen; die had in Brno al willen testen.” Met de 31-jarige Camier haalde Honda een goudhaantje binnen, is Bos’ overtuiging. “Leon weet heel goed wat hij zoekt. Bijvoor- beeld dat hij de achterkant een bocht in wil laten sliden, hij heeft duidelijke ideeën over ‘engine brake’. Als je weet wat een coureur zoekt, is het ook zoveel makkelijker om hem dat te geven. Onze mensen hebben die erva- ring wel.” Vóór de wedstrijd in Aragon moest het Ten Kate-team overschakelen van Cosworth- elektronica naar Magneti Marelli, zoals die door Honda was aangeboden voor homo- logatie. Het Duitse Triple M-team reed al vanaf het begin met Magneti Marelli. “Onze Fireblade vliegt met Cosworth en nog niet met Magneti Marelli. Yamaha heeft er meer dan een jaar over gedaan om het voor elkaar te krijgen, dan is het onmogelijk om dat bin- nen anderhalve maand goed te krijgen. Wij kregen de eerste Magneti Marelli-ECU pas toen we landden voor de test in Phillip Island, zo allemachtig laat. Toen we er in Aragon mee gingen werken, was de terugval eigenlijk hartstikke klein, maar we moeten na acht jaar Cosworth nog zoveel leren. De jongens weten wat ze willen, maar ze weten nog niet hoe ze het moeten toepassen. En in een trainingssessie is de tijdsdruk enorm. Omdat we hier maar met één rijder zouden starten, hebben de jongens van Leon drie, vier dagen op de vermogensbank gewerkt. Dat was een gok, maar ik denk dat het zich later nog terug gaat betalen. Als hij er hier gezond bij had gestaan, denk ik dat we bij Michael in de buurt hadden kunnen zitten. Zeker top 4. We hadden hier al getest en toen was hij al erg snel. Daarom is de teleurstelling nóg groter dat we er niet bij zijn. Ook omdat we nog een paar kleine updates hadden.” Met de 24-jarige Gagne zijn de doelen bescheidener, aldus Bos. “Tussen de tiende en vijftiende plaats. Het probleem is dat hij denkt nu al snel genoeg te zijn voor de top 10. Dat kan niet, want hij komt van het Ameri- kaanse Superbike naar het WK en het zijn hier allemaal keiharde killers. Het valt hem tegen, hij moet nog schakelen in zijn hoofd. Hij is nu in vier events negen keer gecrasht, dan gaat het ook hard met het vertrouwen. De fiets waarmee hij hier crashte, was ook pas drie dagen oud. Dat kan een keer gebeuren, terwijl wij juist zoveel mogelijk proberen om de druk weg te halen. Fysiek was hij misschien wel in staat geweest om te rijden, maar mentaal was hij niet in orde. Ik heb besloten om hem niet te laten starten.” Ondanks de fikse tegenvallers, na het in meer- dere opzichten al dramatische 2017, vond Bos wel redenen om met vertrouwen naar de toekomst te kijken. “We hadden hier en op de zaak in Nieuwleusen ook HRC-bazen op bezoek. De toekomst ziet er bemoedigend uit en de kans is zeker aanwezig dat we volgend jaar meer input krijgen van HRC. Dit jaar gaan we in ieder geval nog een keer of twee, drie op het podium finishen.” < Race 2 1. Sykes; 2. Rea; 3. Van der Mark; 4. Forés; 5. Davies; 6. Torres; 7. Melandri; 8. Baz; 9. Razgatlioglu; 10. Savadori; 11. Giugliano; 12. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati; 13. Jacobsen; 14. Lowes; 15. Ondrej Jezek (CZ), Yamaha. Race 1 1. Jonathan Rea (GB), Kawasaki; 2. Michael van der Mark (NL), Yamaha; 3. Chaz Davies (GB), Ducati; 4. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 5. Xavi Forés (E), Ducati; 6. Marco Melandri (I), Ducati; 7. Loris Baz (F), BMW; 8. Leandro Mercado (ARG), Kawasaki; 9. Jordi Torres (E), MV Agusta; 10. Toprak Razgatlioglu (TUR), Kawasaki; 11. Román Ramos (E), Kawasaki; 12. Alex Lowes (GB), Yamaha; 13. Davide Giugliano (I), Aprilia; 14. Patrick Jacobsen (USA), Honda; 15. Lorenzo Savadori (I), Aprilia. 1. Jules Cluzel (F), Yamaha; 2. Randy Krummenacher (CH), Yamaha; 3. Raffaele de Rosa (I), MV Agusta; 4. Lucas Mahias (F), Yamaha; 5. Luke Stapleford (GB), Triumph; 6. Sandro Cortese (D), Yamaha; 7. Niki Tuuli (SF), Honda; 8. Rob Hartog (NL), Kawasaki; 9. Thomas Gradinger (AU), Yamaha; 10. Loris Cresson (B), Yamaha; 11. Hannes Soomer (EST), Honda; 12. Ayrton Badovini (I), MV Agusta; 13. Andrew Irwin (GB), Honda; 14. Wayne Tessels (NL), Kawasaki; 15. Eemeli Lahti (SF), Suzuki; 18. Vasco van der Valk (NL), Yamaha. UITSLAGEN WK SBK ASSEN, NEDERLAND WK Tussenstand: 1. Lucas Mahias, 71 punten; 2. Randy Krummenacher, 70; 3. Sandro Cortese, 64; 13. Rob Hartog, 14. WK SUPERSPORT WK Tussenstand: 1. Jonathan Rea, 159 punten; 2. Chaz Davies, 129; 3. Marco Melandri, 115; 4. Michael van der Mark, 103. De drie topscorers van Assen: Van der Mark steeg naar de vierde plaats, met Sykes net achter zich. Rea liep verder uit op zijn directe concurrenten Davies en Melandri. Nadat hij in race 2 vanaf pole mocht starten, was Tom Sykes niet te houden. Wat Rea en Van der Mark ook probeerden, Sykes was niet van zijn eerste seizoenszege af te houden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3