MotoPlus 2018/09
96 MOTOPLUS sport dan komt het wel goed, dacht ik. Maar toen kreeg ik toch de indruk dat hij niet alles gaf, terwijl ik niks over had. Chaz kwam nog bin- nendoor en ik was bang dat Johnny daardoor weg kon rijden. Dat gebeurde gelukkig niet. Ik heb vrede met die tweede plaats, maar ik baal toch ook wel dat ik geen laatste aanval heb kunnen doen. Ik denk wel dat het mijn beste race op de Yamaha was.” De energie van het publiek was merkbaar geweest, glunderde van der Mark. “Toen ik Jonathan voorbij ging, keek ik even stiekem opzij naar de tribunes. Dat was gaaf. Maar bij het uitkomen van de Strubben had ik te wei- nig snelheid. De fiets wil niet kort afdraaien. Dat proberen we met de elektronica en meer ‘engine brake’ te veranderen.” Ook een start van de achtste plaats weerhield Van der Mark er in de tweede race op zondag niet van om al na één ronde als derde voorbij start-finish te komen achter Tom Sykes en Xavi Forés, de nummers vier en vijf van de eerste wedstrijd. “Ik had niet verwacht dat ik zo snel vooraan zou zitten, omdat het in de eerste sector na de start altijd druk is”, analyseerde Van der Mark. “Ik kwam overal goed tussendoor. Maar ik wist dat Tom er tussenuit kon knijpen. Hij heeft er moeite mee als hij met anderen samen is, maar geef hem vrij baan en hij rijdt weg. Ik had nog gehoopt dat hij tegen het einde in zou kakken, maar dat gebeurde niet.” “De oude Sykes is weer terug”, meende de overtuigende winnaar na zijn eerste over- winning sinds Misano 2017. Het was ook pas Sykes’ tweede podium van 2018, een seizoen waarin de wereldkampioen van 2013 ook moest afrekenen met privéproblemen. Achter de excellerende Sykes vocht Van der Mark vanaf de zesde ronde met Rea om de tweede positie. “Ik was blij dat hij me inhaal- de, want ik dacht dat we samen weg konden rijden en dat hij misschien tegen het einde moeite zou krijgen. Maar de laatste drie ronden kreeg ik problemen met schakelen, net als in Aragon. Daar bleek dat onze motor gevoelig is voor hogere temperaturen. Ik moest met het terugschakelen de koppeling er weer bij pakken en de elektronica raakt dan in de war. Daarom was ik ook de hele tijd aan het twijfelen of ik wel goed zou schake- len. Daar baalde ik wel heel erg van. Maar we weten niet waar het vandaan komt. Het mag niet gebeuren, maar het kan gebeuren. Ik heb er zelf alles uitgehaald. Het team was heel blij en zelf had ik vooraf getekend voor twee podiums.” In de tussenstand is Van der Mark nu vierde. “Dat zag ik pas toen ik thuis was.” Vanaf de wedstrijden in Thailand werd het Yamaha-team versterkt met een Japanse elektronica-specialist, een duidelijke aan- winst, aldus Van der Mark. “Aan alles merk je dat het beter gaat. Als wij vragen stellen, wordt er ook sneller gereageerd. De machine voelt sindsdien ook compleet anders door het ingrijpen van de elektronica. We zoeken nu nog wel de goede combi tussen vermogen en grip. We kunnen de elektronica ook nog niet van sector tot sector instellen. In Assen wilde ik bijvoorbeeld uit de GT in de tweede sector meer vermogen, maar bij de Bult en Mande- veen werkte het dan weer niet. De basis van de fiets is nu veel beter, hij rijdt makkelijker en daardoor rijd ik zelf ook beter. Ik denk ook dat we dichter bij een overwinning zitten dan Jake Gagne doet zijn verhaal aan Red Bull Honda-teammanager Kervin Bos (rechts) en Ronald ten Kate (midden). De Amerikaan startte niet. De verschillen in het WK Superbike zijn dit jaar kleiner dan in de afgelopen seizoenen – merkte ook wereldkampioen Rea. NEDERLANDERS IN DE HOOFDROL Ook in de andere klassen deden Nederlandse rijders van zich spreken. Glenn van Straalen finishte achter winnaar Luca Grünwald als tweede in een weer waanzinnige WK Supersport 300-race. In de laatste ronde crash- ten achtereenvolgens drie koplopers, waaronder Koen Meuffels. De Braban- der raakte richting de GT de latere winnaar Grünwald en kwam als eerste zonder remmen op de laatste slinger af. Meuffels legde zijn KTM plat. Scott Deroue legde beslag op de derde plaats en nam daarmee de leiding in het klassement over van Meuffels. Ook Walid Khan finishte als vijfde nog binnen een seconde van de winnaar. Rob Hartog reed een voortreffelijke WK Supersport-race. Hij leek als zevende te worden afgevlagd, maar een boze Niki Tuuli vloog door de GT over het verharde deel langszij. De verbouwereerde Hartog diende geen protest in. De race werd gewonnen door Jules Cluzel, maar de show werd gestolen door Randy Krummenacher. De Zwitser startte vanaf de laatste plaats en kreeg als tweede de vlag. In de Superstock 1000-klasse crashte Danny de Boer na vijf ronden. De Yamaha-coureur bezette toen de zevende plaats. Ricardo Brink, de enige andere Nederlander in het veld, tekende voor een twaalfde plaats. In de eerste race voerde Van der Mark twee doorkomsten het veld aan. Chaz Davies (7) werd derde, Xavi Forés (12) vijfde.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3