MotoPlus 2018/09
occasion MOTOPLUS 87 KTM 1190 ADVENTURE / R OCCASION Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijs- klassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.500,-. Waar: Motorcenter Venlo Wat: Kawasaki ZZR1400 Prijs: € 6.490,- Bouwjaar: 2006 KM-stand: 54.902 km Info: 077-387 2211 Gecultiveerde viercilinder Prima stuur- eigenschappen Relatief hoog verbruik Behoorlijk sportieve zithouding -OORDEEL: Waar: Ten Kate Motoren, Nieuwleusen Wat: Honda NC750X DCT Prijs: € 6.440,- Bouwjaar: 2015 KM-stand: 41.449 km Info: 0529-488 810 (Semi-)auto- matische DCT Multifunctionele alleskunner Behoudend karak- ter DCT D-modus Laag toeren- plafond -OORDEEL: Waar: Wildeman Motoren, Zwolle Wat: Yamaha FZ8 Fazer Prijs: € 6.490,- Bouwjaar: 2012 KM-stand: 21.936 km Info: 038-421 8075 Vermogens- karakteristiek Allround karakter Versnellingsbak tikkie hakerig Zachte afstelling vering -OORDEEL: JE DROOMMOTOR VIND JE OP .NL Ducati Multistrada 1200, die met zijn 17-inch wielen meer als crossover te boek staat, niet meegerekend) mocht de 1190 het opnemen tegen de koning van het segment, de 125 pk sterke BMW R1200GS. Op secundaire wegen bleek de Beierse boxer in geen velden of wegen tegen het Oostenrijkse geweld opgewassen, waardoor ineens ook behoorlijk sportief ingestelde rijders hun oog op het segment lieten vallen. Ze lieten hun Blades en Gixxers achter, strekten zich in het leren racepak vanuit een gebukte naar een meer ontspannen rechtop houding en klommen op de machtige maar tegelijkertijd ook slanke allroad. Toch werd de 1190 geen heel groot verkoop- succes. Over de gehele productieperiode genomen werden er minder 1190’s verkocht dan van de R1200GS in één jaar. De Duitser gaat wat minder extreem en radicaal te werk, wat blijkbaar toch een breder publiek aanspreekt. Bovendien neigt de 1190 al met slechts weinig bagage tot pendelen bij hoge(re) snelheid, wat zeker voor dergelijke reismachines een echt manco is. Toch wist de V-twin wel degelijk een flinke en ook trouwe schare fans te vergaren, die waarde hechten aan de prima ergonomie, het sterke blok, de krachtige sound, het elektronisch instelbare rijwielgedeelte en – als eerste in zijn klasse – bochten-ABS (vanaf 2014). Voor de ware globetrotters is er bovendien nog de R-versie, met langere veerwegen en – nóg belang- rijker tijdens offroad-uitstapjes – smallere en grotere spaakwielen. Met passend schoeisel meestert de R zelfs de meest onherbergzame pistes. Retorische vraag: wie heeft daarvoor eigenlijk 150 pk nodig? Tot aan de bouwstop in 2016 zorgde de 1190 Adventure met zijn enorme berg vermogen voor tweespalt onder allroad-rijders, maar wist daarmee ook een heel nieuw, sportief publiek richting het segment te lokken. En dat maakte ’m toch tot een succes, wat zich ook op de occasionmarkt terug laat zien! < Het dashboard is goed afleesbaar en bijzon- der informatief, met onder meer tripmeters, verbruiksinfo en een versnellingsindicator. De goed bereikbare bedieningsknoppen van het instrumentarium bevinden zich op het linker armatuur. Nette oplossing. Dat zie je niet vaak bij allroads: een stuur- demper. Een stille verwijzing naar het sportieve potentieel van de Oostenrijker.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3