MotoPlus 2018/09
occasion MOTOPLUS 85 DE CONCURRENTIE BMW R1200GS De vloeistofgekoelde boxer (vanaf 2013) blijft de benchmark in het allroad/ adventure-segment. Goed, maar ook absurd duur. Tweecilinder-boxermotor, 125 pk, gewicht 246 kg, 0-100 km/uur 3,6 sec, Vmax 219 km/uur, verbruik 1 op 20,8. Nieuwprijs 2013: € 16.950,-. Suzuki V-Strom 1000 De in 2014 volledig vernieuwde V-twin staat te boek als een rasechte allrounder met vriendelijke rijeigenschappen. Goedkoop ook! Tweecilinder 90° V-motor, 100 pk, gewicht 229 kg, 0-100 km/uur 4,0 sec, Vmax 205 km/uur, verbruik 1 op 20,0. Nieuwprijs 2014: € 12.999,-. Triumph Tiger 1050 Sport De energieke en gecultiveerde drie- cilinder, sinds 2013 uitgerust met een chique enkelzijdige swingarm, is eigenlijk meer een crossover dan een allroad. Driecilinder-lijnmotor, 125 pk, gewicht 244 kg, 0-100 km/ uur 3,4 sec, Vmax 220 km/ uur, verbruik 1 op 18,5. Nieuwprijs 2013: € 14.690,-. Yamaha XT1200Z Super Ténéré De vanaf 2013 aangeboden Worldcrosser is in vergelijking met de standaard uitvoering beter uitgerust voor het echte globetrotten. Redelijk zeldzaam helaas. Tweecilinder-lijnmotor, 110 pk, gewicht 271 kg, 0-100 km/uur 3,7 sec, Vmax 210 km/uur, verbruik 1 op 20,0. Nieuwprijs 2013: € 16.499,-. MODELGESCHIEDENIS De 1190 Adventure weet al vanaf zijn introductie rijders in het zadel te lokken die de bestaande allroads wat saai en braaf begonnen te vinden. Het is echt een sportief beestje, waarmee je ondanks de rechtop zithouding moeiteloos de super- bike-fractie bijhoudt. Voor veel geïnteres- seerden ook iets té sportief, al kun je er wel degelijk ook rustig mee toeren en is ’ie ook nog behoorlijk veelzijdig. Zeker wanneer de machine is behangen met praktische accessoires als zijkoffers, een topkoffer of comfort-buddy (ergo seat). In esthetisch opzicht doen zaken als valbeugels, mist- lampen, koplampbeschermer of carterpro- tector het erg goed, echter wel uit de eigen PowerParts-catalogus of van gerenom- meerde toeleveranciers als Touratech. Kopers hechten over het algemeen waarde aan kwaliteit en zijn bereid daar ook voor te betalen. In het algemeen geldt dat rijk met accessoires geoutilleerde motoren duidelijk meer gewild zijn dan standaard exemplaren, ondanks de hogere prijs. Sinds 2013 zijn er verschillende software- updates en terugroepacties geweest, ver- geet daarom bij de bezichtiging niet te vra- gen of alle updates etc. ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Ondanks dat het aanbod behoorlijk groot is, is de prijs relatief hoog. Het aanbod begint bij zo’n negenduizend euro, dan heb je doorgaans een exemplaar uit het eerste modeljaar met een flink kilometrage van dik boven de 50.000 kilo- meter. Voor een kleine tweeduizend euro meer ben je in de markt voor motoren uit eerste hand met iets minder kilometers op de teller. Reken voor jonge exemplaren uit de laatste twee productiejaren op bedragen van minimaal € 13.000,-. ■■ GETEST IN MOTOPLUS 3/2013 (Eerste Test); 8/2013 (Toptest); 9/2013 (Vergelijkingstest); 11/2013 (Vergelijkingstest); 12/2013 (Eerste Test Adventure R); 20/2013 (Vergelijkingstest); 22/2013 (Conceptvergelijking); 7/2014 (Vergelijkingstest Adventure R); 18/2014 (Vergelijkings- test); 11/2015 (Duurtest); 8/2016 (Vergelijkingstest Adventure R). Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl . MARKTSITUATIE 2013 Marktinvoering van de 150 pk sterke KTM 1190 Adventure en Adventure R (met 30 mm meer veerweg voor en achter, zithoogte van 890 in plaats van 860 mm, meer grondspeling, 21-inch voor- en 18-inch achterwiel en smallere banden). ABS is standaard aan boord, onder meer elektronisch instelbare vering (EDS) en banden- spanningscontrole (TPMS) optioneel. Prijs: € 16.299,- (standaard) / € 17.099,- (R). 2014 KTM presenteert haar nieuwe Motorcycle Stability Control, kortweg MSC, zowel tractiecontrole als ABS zijn hellingshoekafhan- kelijk. Standaard vanaf 2014, modellen uit 2013 kunnen er achteraf echter ook mee worden geüpgraded. Prijs: € 17.480,- (standaard) / € 17.600,- (R). 2015 Geen aanpassingen. Prijs: € 17.650,- (standaard) / € 17.770,- (R). 2016 Laatste jaar van de 1190 Adventure en Adventure R, die worden afgelost door de nieuwe 1290 Super Adventure. Prijs: € 17.835,- (standaard) / € 17.955,- (R). KTM staat voor Kleine Tachtig Meter? Onzin, de 50.000 kilometer tijdens de duur- test verorberde de twin zonder grote problemen. De R-uitvoering op 21-inch voor- en 18-inch achterwiel is met zijn langere veerwegen en smallere banden beter voorbereid op het onverhard. De standaard valbeugels onderstrepen het avontuurlijke karakter.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3