MotoPlus 2018/09
84 MOTOPLUS occasion OCCASION KTM 1190 ADVENTURE / R TECHNISCHE GEGEVENS KTM 1190 ADVENTURE (modeljaar 2013) ■■ MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 75° V-motor, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, accu 12 V/11,8 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting, secundaire overbrenging 17 : 42. Boring x slag 105,0 x 69,0 mm Cilinderinhoud 1.195 cc Compressie 12,5 : 1 Max. vermogen 110 kW (150 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 125 Nm bij 7.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside- down voorvork Ø 48 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 267 mm met tweezuiger remklauw, gecombineerd remsysteem, tractiecontrole, ABS. Spaakwielen met aluminium velg 3.50 x 19; 5.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR19; 170/60ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 120 mm, veerweg v/a 190/190 mm, zithoogte* 860-875 mm, rijklaar gewicht vol- getankt* 238 kg, tankinhoud 23 liter. ■■ MEETGEGEVENS Topsnelheid** 250 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,7 sec Acceleratie in zes 60 – 100 km/uur 3,6 sec Verbruik* 1 op 17,9 Is het wel een adventure/allroad, of gaat het richting een sportmotor? Strikt genomen nestelt de KTM 1190 Adventure/R zich natuurlijk in dat eerste segment, maar met z’n dik gevulde pk-porte- monnee spreekt de Oostenrijkse twin ook rijders aan die volledig in het leer gestoken op de buddy klimmen. Ja, de 1190 Adventure is niet voor één gat te vangen! | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Markus Jahn | OOSTENRIJKSE ALLESKUNNER INTERNET www.ktmforums.com (Engelstalig KTM-forum) De gemiddelde allroad-rijder is doorgaans bepaald niet van de gezapige soort. Zelfs met volledig koffersysteem en tanktas voor de neus zijn ze het liefst een beetje dynamisch onderweg. Zeker bij avon- turiers en globetrotters loopt het zweet langs de ruggengraat wanneer ze weer eens met hun dik 250 kilo zware machines over hob- belige gravelpistes denderen. Maar dynamisch en sportief zijn toch twee heel verschillende zaken. Toch maakte dat laatste begrip zijn entree in allroad/adventure-land in 2013, toen KTM het doek trok van haar 1190 Adventure. Met de toen voor deze klasse sensationeel hoge 150 pk (de toen eveneens 150 pk sterke *MotoPlus-metingen; **Fabrieksopgave
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3