MotoPlus 2018/09
test + techniek MOTOPLUS 83 8 SPORTIEVE LAARZEN PRODUCTTEST -OORDEEL: ONVOLDOENDE -OORDEEL: VOLDOENDE LEVERANCIER: Hocoparts, www.hocoparts.nl ; PRIJS: € 229,90; MATEN: 38 t/m 48; KLEUREN: zwart, rood, wit en geel; BUITENMATERIAAL: kunstleer; GEWICHT (PAAR MAAT 43): 1,5 kg; SCHACHTHOOGTE (MAAT 43): 30 cm; CERTI- FICERING: EN 13634/02, level 1-1; PRODUCTIE- LAND: China PLUS: Comfortabele in- en uitstap; zeer goede grip hiel/hak. MIN: Hakerige, zeer moeilijk te sluiten rits; deels zeer liefdeloze afwerking; slechte schok- absorptiewaarden. CONCLUSIE: Typisch gevalletje van probe- ren: óf hij past bij je voet, óf hij drukt. Op het gebied van passieve veiligheid is er duidelijk ruimte voor verbetering. XPD XP3-S LEVERANCIER: Louis Nederland, www.louis.nl ; PRIJS: € 219,99 (actieprijs, normaal € 249,99); MATEN: 36 t/m 48; KLEUREN: zwart; BUITENMATERIAAL: kunstleer; GEWICHT (PAAR MAAT 43): 2,1 kg; SCHACHTHOOGTE (MAAT 43): 28 cm; CERTIFICERING: EN 13634:2015, level 2-2-1, SRC; PRODUCTIELAND: Thailand PLUS: Prima afwerking; hiel/hak stevig ingebed. MIN: Aan- en uittrekken door binnenschoen- achtig binnenwerk nauwelijks te doen; ratel- sluiting moeilijk te openen; schokabsorptie- waarden deels beneden gemiddeld; zwaar; drukpunten tijdens rijden en lopen. CONCLUSIE: De skischoen onder de sportieve motorlaarzen in deze test. Onder de streep heeft deze constructie nauwelijks voordelen, zelfs bij de valtest is het optreden maar matig. VANUCCI RV6 Performance Bochtenpret onder de rook van Marseille op de Col de l’Espigoulier. Links, rechts, omhoog, omlaag, ’t is net een achtbaan. Enkel omhoog en omlaag: de impacttest, of valtest, in het laboratorium. Ook de protec- toren ontkomen niet aan een kritische blik… ZO TESTEN WE Het kopen van een paar schoenen gaat een stuk sneller: een paar meter lopen in de winkel en je weet voldoende. Voor een gedegen indruk evenals betrouwbare ver- gelijkingswaarden moet er met de laarzen in deze test een flink stuk gereden worden. En er moeten een paar gewichten op val- len… Net als ieder voorjaar wordt de redactie- Sprinter weer tot de nok gevuld met moto- ren, nagelnieuwe kleding en onderdelen, zodat we aan het begin van het seizoen de lezer weer diverse aanbevelingen kunnen doen. Met deze ‘all day use’ laarzentest kent het seizoen in ieder geval een lekker spor- tieve aftrap. Uitvalsbasis voor de test is de Zuid-Franse plaats Gémenos, waarvandaan het slechts enkele minuten rijden is naar de Col de l’Espigoulier, een van de absolute droombe- stemmingen voor motorrijders. Een omgeving die ontworpen lijkt voor vergelijkingstesten. Snelle en langzame wisselbochten, haarspeld- bochten, bergop, bergaf. Rijden kan bijna niet mooier, mits de rijuitrusting klopt natuurlijk. Wanneer het schuurt, knelt en knijpt, is het met de rijpret natuurlijk snel over. Daar- naast bestaat het praktische deel van de test ook uit een ‘droogoefening’ waarbij we de acht kandidaten in verschillende maten kritisch onder de loep nemen. En als laatste mogen ze dan in het laboratorium tijdens de impacttest laten zien wat de scheenbeen- en gewrichtsprotectoren in hun mars hebben. Maximaal aantal punten 40 30 10 10 10 100 Dainese Nexus 38 26 7 6 8 85 zeer goed € 239,95 Held Epco II 36 20 9 8 7 80 goed € 199,95 Sidi Performer 28 26 8 9 9 80 goed € 199,95 Alpinestars SMX-S 30 28 7 7 7 79 goed € 199,95 Modeka Speed Tech 34 24 8 8 5 79 goed € 149,90 XPD XP3-S 20 22 7 7 4 60 voldoende € 229,90 Vanucci RV6 Performance 22 18 7 3 9 59 onvoldoende € 219,99 Büse GP Race Tech 24 15 6 7 3 55 onvoldoende € 199,95 100 t/m 95 punten = uitstekend; 94 t/m 85 punten = zeer goed; 84 t/m 70 punten = goed; 69 t/m 60 punten = voldoende; 59 t/m 50 punten = onvoldoende; 49 t/m 0 punten = slecht Veiligheid Pasvorm/draagcomfort Binnenklimaat Gebruik praktijk Uitrusting/afwerking Totaal Prijs EINDOORDEEL -OORDEEEL ik Toch een enigszins verrassende uitkomst. De acht modellen mogen dan van verschillende fabrikanten komen, een deel komt echter in meer of mindere mate uit dezelfde productie- faciliteit en/of vertoont constructief gezien grote gelijkenissen. Opmerkelijk dan dat die modellen in deze race niet met een gelijk puntenaantal eindigen. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat sommige designers of inkopers investeren in doorontwikkeling of hoogwaardigere materialen. Zoals onder meer Held en Modeka, die zich daardoor aardig kunnen meten met gerenommeerde traditiemerken als Alpinestars, Dainese en Sidi.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3