MotoPlus 2018/09

test + techniek MOTOPLUS 79 LEVERANCIER: Alpinestars, www.alpinestars.com ; PRIJS: € 199,95; MATEN: 36 t/m 50; KLEUREN: zwart en zwart/wit; BUITENMATERIAAL: kunstleer; GEWICHT (PAAR MAAT 43): 1,6 kg; SCHACHTHOOGTE (MAAT 43): 28 cm; CERTIFICERING: EN 13634:2010, level 2-2-2; PRODUCTIELAND: Vietnam PLUS: Stevige pasvorm met goede bescher- ming tegen afglijden; goede grip; comfortabele instap; hoog draagcomfort ook tijdens het lopen; prima afwerking. MIN: Schokabsorberende waarden slechts gemiddeld; weinig soepele ritssluiting. CONCLUSIE: Zeer hoogwaardig geconstru- eerde sportlaars met ultrastabiele maar toch comfortabele zit. Bij scheenbeen- en gewrichtsprotectie voor verbetering vatbaar. -OORDEEL: GOED -OORDEEL: ZEER GOED -OORDEEL: ONVOLDOENDE -OORDEEL: GOED gebied geldt voor de Nederlandse motor- rijder slechts één plicht: het dragen van een CE-gecertificeerde helm (ECE-R 22.05). Met andere woorden, u moet niets, u mag. Al loont zich vanaf deze plek wel een korte blik wat verder dan de tellernaald, de landsgrenzen over. Een klein onderzoekje in Europa leert dat diverse landen op dit punt toch wat andere regels hanteren. Soms wat meer los, in Duitsland bijvoorbeeld mag je gewoon een plastic China-prijsknaller op je bolletje zetten, soms juist wat strenger. In Italië bijvoorbeeld moet de helm net als in Nederland aan de ECE 22.05-norm voldoen, terwijl in Frankrijk inmiddels een draagplicht voor gecertificeerde handschoenen (EN 13594) van kracht is. Maar genoeg geneuzeld, laten we eens kijken in hoeverre die nieuwe EN 13634 kan helpen in de keuze van nieuw schoeisel. Voldoet een motorlaars aan deze norm, dan moet hij ook als zodanig gemerkt zijn. Daarbij moet je je niet door wat cryptische getallenreeksen of andere markeringen van de wijs laten bren- gen. Jaartallen als 2010 of 2015 vertellen je bijvoorbeeld wat over de betreffende norm waaraan de uiteindelijke certificering van de laars ten grondslag ligt. Verder geven aanvul- lende reeksen uitsluitsel over het bescher- mingsniveau, meestal een reeks in de trant van 1-1-1, 1-2-1, 2-2-1 enzovoorts. De cijfer- reeks beschrijft de slijtvastheid, vormvast- heid en torsiestijfheid van de laars. Daarbij kun je de volgende vuistregel hanteren: twee is beter dan één. Dit beschrijft echter slechts een deel van het verplichte programma van de EN 13634- norm. Voldoet de laars niet aan de voor- geschreven grenswaarden betreffende de beschermingsgraad, dan mag deze niet als ‘beschermend schoeisel’ worden aangepre- zen of verkocht. Daarnaast neemt de norm echter ook andere (gezondheids)factoren mee als kleurechtheid, chroom-IV aandeel en de pH-waarde. Een brede norm dus, optioneel echter is nog altijd het gebruik van gecerti- ficeerde protectoren. Hoewel alle testmon- sters rijkelijk zijn behangen met protectoren, vermeldt het label van slechts enkele exem- plaren dat de gebruikte beschermers ook daadwerkelijk gecertificeerd zijn. Alleen met de toevoeging IPA of IPS weet je zeker of de bescherming van enkel (Ankle) of scheen- been (Shin) conform de huidige norm is. Omdat een dergelijke bescherming in de huidige tijd, zeker met betrekking tot een sportieve laars, simpelweg een must is, hebben we met alle laarzen (ongeacht of de protectoren wel of niet als gecertificeerd vermeld staan) een tripje naar het laborato- rium gemaakt voor een valtest. De bevindin- gen daarvan hebben we meegenomen in de beoordeling van het criterium ‘veiligheid’. Slechts een enkeling blijft bij een impact van 10 Joule onder de door de norm voor- geschreven grenswaarde van 5 Kilonewton restkracht. Een signaal derhalve aan de fabri- kanten: hier is voor de toekomst verbetering gewenst! Niet voor Europa, maar voor ons motorrijders! < ALPINESTARS SMX-S BÜSE GP Race Tech LEVERANCIER: Büse, www.buese.com ; PRIJS: € 199,95; MATEN: 39 t/m 47; KLEUREN: zwart en zwart/neongeel; BUITENMATERIAAL: kunstleer; GEWICHT (PAAR MAAT 43): 1,9 kg; SCHACHTHOOGTE (MAAT 43): 28 cm; CERTIFICERING: EN 13634:2015, level 2-2-1, IPA; PRODUCTIELAND: Pakistan PLUS: Zeer aangenaam voetbed; verwisselbare metalen teensliders; gecertificeerde gewrichts- protectoren (enkel) met goede schokabsorptie- waarden. MIN: Zeer stijve constructie met wat benau- wend gevoel; ritssluiting in nieuwstaat uitge- scheurd. CONCLUSIE: Niet alleen optisch een geharde sportlaars, ook binnenin laat de GP Race Tech zich van een weinig meegaande kant zien. De afwerking kan ook beter. LEVERANCIER: JH Sports, www.jhsports.nl ; PRIJS: € 199,95; MATEN: 39 t/m 47; KLEUREN: zwart en zwart/wit; BUITENMATERIAAL: kunstleer/leer; GEWICHT (PAAR MAAT 43): 1,8 kg; SCHACHTHOOGTE (MAAT 43): 28 cm; CERTIFICERING: geen; PRODUCTIELAND: Pakistan PLUS: Zeer goede schokabsorptiewaarden van zowel scheenbeen- als enkelprotectoren; com- fortabele instap; makkelijk te sluiten; zeer goede grip; aangenaam binnenklimaat. MIN: Lichte drukpunten bij verstevigingen; beperkt draagcomfort tijdens het rijden en lopen. CONCLUSIE: Deze moet je eerst proberen, afhankelijk van maat en voetvorm kan het draagcomfort wat minder zijn. Echter ook zon- der certificaat top qua bescherming. LEVERANCIER: Dainese, www.dainese.com / www.motomind.nl ; PRIJS: € 239,95; MATEN: 40 t/m 47; KLEUREN: zwart, geel, rood en wit; BUITENMATERIAAL: kunstleer; GEWICHT (PAAR MAAT 43): 1,6 kg; SCHACHTHOOGTE (maat 43): 29 cm; CERTIFICERING: EN 13634:2015, level 1-1-1, IPS; PRODUCTIELAND: Roemenië PLUS: Gecertificeerde scheenbeenprotector met goede schokabsorptiewaarden, plus een enkelprotector met zelfs uitstekende waarden; aangenaam voetbed; goede grip. MIN: Zeer omslachtig te sluiten; past niet bij iedere leren combi; matige grip van de hiel. CONCLUSIE: Deze uit Dainese’s raceafdeling afkomstige allround sportlaars schittert in het dagelijks gebruik. Mits je er ook daadwerkelijk inkomt… DAINESE Nexus HELD Epco II

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3