MotoPlus 2018/09

test + techniek MOTOPLUS 77 PIRELLI DIABLO ROSSO CORSA II BANDENTEST Duke R, BMW S1000R en RR en een Suzuki GSX-R1000R. De banden sturen vanaf koud al prima (daar was ik erg benieuwd naar) en ze sturen vooral heel neutraal. Zeker niet superlicht, maar ook niet zwaar. Op de paar secties waar het gas verder open kan lijken ze nog meer in hun element te komen, want dat neutrale blijft zich ook manifesteren bij grotere hellingshoeken en verheugend hierbij is dat de oprichtneiging bij de bocht inrem- men afwezig blijft. Dan volgt nog een vochtig wegdek en dat gaat prima, met de kantteke- ning dat de combinatie van vocht met geel zand/modder op het wegdek mijn geestdrift aardig in toom houdt. De volgende dag staan vier sessies op het vermaarde circuit van Kyalami op het programma. Dit circuit is recent vernieuwd, wat een prachtbaan! Vloeiend, snel, hard omgooien, hoogteverschillen en forse rempunten, kortom alles wat je nodig hebt om een band uit te wringen zit erin. Eerst de R1, die ik recent op Portimão reed. Ik moet de baan leren kennen, vooral de blinde bochten en remzones direct achter heuvel- toppen vragen circuitkennis. De R1 wordt ook hier wat beperkt door zijn suboptimale (gecombineerde) remsysteem, gebrek aan windbescherming en vermogen onder 8.000 toeren. De DRC2’s maken het stuurgedrag van de R1 iets rustiger en dat is goed. Ook laten ze de R1 heel neutraal sturen, waarbij het insturen vooral in korte bochten niet heel scherp is. Hierna grijp ik de Panigale V4S bij de hoorns en hemeltjelief, wat een juweel van een machine is dit! Hiermee zit je bovenop de apenrots en ik beuk iedereen naar believen voorbij. De Diablo’s en de Pani lijken wel voor elkaar gemaakt. Zaken als ruime zitpositie, fantastisch race-ABS en een van vermogen bulkend (zelfs op de 1.500 meter hoogte van dit circuit) en toch subtiel motorblok helpen hier. Maar het mooiste is het stuurgedrag: superstabiele voorkant bij hard remmen, zeer lineair en licht insturen evenals omgooien, en tot slot een achterband die zeer stabiel is gedurende acceleratie en die verwent met echt veel grip. Dat blijft ook zo na tien rondjes. Pirelli claimt dat de maximale hel- lingshoek ten opzichte van de voorganger is toegenomen van 48° tot 52° en zo voelt het ook. De tractiecontrole staat op een zeer liberale stand en pas bij echt pushen voel je wielspin. Echt heel erg goed. Dan staat de rode GSX-R1000 op het pro- gramma. Vreemd genoeg was er voor de straatsectie een GSX-R1000R beschikbaar en op het circuit de basisversie, maar deze laat zich van zijn opperbeste kant zien. De zit- houding is iets compacter en uiteindelijk voel je het ABS ietsjes werken, maar de Gixxer stuurt zo mogelijk nóg beter dan de Pani. Met name het hard remmend afdraaien in de korte hairpins doet de GSX-R extreem goed, de lichtvoetigheid is prachtig en de stabiliteit over hobbels nog beter dan bij de Duc, mede geholpen door de zachtere vering. Na de lunch begint het te regenen, journalis- tiek bezien een buitenkans om Pirelli’s claim over de natte grip te ervaren. Met de blitse MV Agusta F3 800 RC is het eventjes aftas- ten hoe deze baan en de Pirelli’s in het nat aanvoelen en al snel groeit het vertrouwen. De stopkracht is werkelijk zeer goed en in de bochten blijkt de grip in ieder geval goed en het grensbereik wordt goed aangegeven. Uiteindelijk begin ik me af te vragen of ik ook nu mijn knie aan de grond zou kunnen rijden. Dit valt boven verwachting goed uit! MOTOPLUS CONCLUSIE Dat Pirelli het kneden van sportrub- ber wel in de vingers heeft, blijkt bij onze vergelijkingstesten. Sinds enige jaren laat Pirelli ook zien banden te kunnen maken die erg goed presteren in de regen, zoals de Angel GT en Rosso III. Met de Diablo Rosso Corsa slaat Pirelli de plank goed raak, want dit blijkt inderdaad een band die op straat goed werkt en op het circuit belachelijk goed aanvoelt, zelfs met de standaard voorgeschreven bandenspan- ning en zonder bandenwarmers. Dat de band dan ook nog eens in de regen een glanzende voorstelling geeft, maakt dit een aantrekkelijke propositie wanneer je met de straatfiets een aantal snelle circuitdagen inroostert om in de snelste groep vooraan te rijden. Pirelli claimt zelf ‘every day is a race day’ en daar lijkt geen rubberkorrel van gelogen. Veel plezier! Dit is het slijtagepatroon na tien sessies met de ruim 200 pk sterke Panigale V4S. Met deze banden kun je zomaar 4 of 5 circuitdagen rijden. Op de flank is de grens met 100% carbon black compound duidelijk zichtbaar. Let op de kleine kuiltjes op de flanken, de Race Wear Indicators, welke tonen hoe ver de flanken versleten zijn. Dit is overigens een aanvulling op de wettelijk verplichte TWI (Tread Wear Indicators). Tot de vonken er vanaf vliegen! De GSX-R1000 en de Pirelli’s vormen een gelukkig huwelijk.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3