MotoPlus 2018/09

wordt Pirelli’s wensenpakket bij een zo divers mogelijke groep van industriespecialisten neergelegd en hun oplossingen geëvalueerd. De nieuwe polymeren zijn hier een voorbeeld van. In plaats van zelf een leger aan chemici in huis te hebben, werkt men samen met de belangrijkste chemieproducenten. Als een oplossing is geselecteerd, volgt een exclusie- ve samenwerking. Op deze manier komen er steeds weer frisse inzichten en oplossingen. Voor de DRC2 is men vooral trots op de ‘high molecular weight polymers’ en de ‘functio- nalized polymers’. Polymeren met een hoog moleculair gewicht zijn lang en lange poly- meren zijn beter bestand tegen slijtage. De gefunctionaliseerde polymeren zijn specifiek (en chemisch) gemodificeerde polymeer- ketens, waar elementen zijn verbonden aan de ruggengraat van de polymeer, teneinde zaken als gedrag bij hoge en lage tempera- tuur, soepelheid en hysterese (het inveren van rubber kost energie, bij uitveren komt het rubber weer in oorspronkelijke toestand terug, maar daarbij komt iets minder energie vrij dan erin werd gestopt en dat energiever- lies zorgt voor opwarming van langs elkaar schurende molecuulketens) te optimaliseren. De grootste stap is waarschijnlijk gezet doordat de DRC2 de eerste Pirelli-motor- fietsband is met multi-compound techniek, iets wat andere merken overigens al een decennium doen. De voorband bestaat uit twee compounds, dus drie stroken, waarbij de middelste strook 100% silica (een oxidatie- product van silicium) is, wat dankzij een grote chemische grip en souplesse zorgt voor een goede grip bij lage temperaturen en een natte baan. De zijstroken bestaan uit 100% carbon black. CB ontstaat door onvolledige verbranding van koolstofhoudende grond- stoffen en deze toevoeging aan rubber zorgt voor veel grip en stabiliteit bij hoge belasting en temperatuur, dus precies wat wenselijk is bij circuitgebruik. De achterband kent drie compounds, ofwel vijf stroken, waarbij de middelste strook grotendeels (maar niet voor 100%) uit silica bestaat. Puur silica is niet zo goed bestand tegen hele hoge belasting en temperatuur. Met deze mix is de levensduur en stabiliteit bij hoge belasting beter. Daar- BESCHIKBARE MATEN Voor 120/70ZR17 Achter 160/60ZR17 180/55ZR17 180/60ZR17 190/50ZR17 190/55ZR17 200/55ZR17 200/60ZR17 Stabiliteit hoge snelheid Levensduur Handling droog Handling nat Slijtage circuit Handling circuit Prestatie- continuïteit circuit Rondetijd Eindelijk eens níet een diagram dat belooft dat álles beter is. De focus bij de ontwikkeling lag enerzijds op betere rondetijden en anderzijds op alledaagse gebruiksvoordelen zoals natte grip. Op de openbare weg voelt de Diablo Rosso Corsa II vooral neutraal aan. Pirelli claimt een levensduur die slechts 10% korter is dan die van de Rosso III. naast bevinden zich de 100% silica stroken, voor een goede grip bij medium hellings- hoeken, en de flanken bestaan wederom uit 100% carbon black. Die flanken zijn geheel profielloos, zoals bij slicks. Leuke details zijn de inscripties van de productnaam op die flanken en op de middenstrook is het Diablo- logo (de D met de duivelsoortjes) als een 0,3 millimeter diep icoon aanwezig. Over alle scheikundige facetten zijn boekenkasten vol te schrijven en dat gaan we niet doen, want voor ons telt voornamelijk hoe de chemie tussen de DRC2 en de rijder is. Daartoe staat eerst een rit net buiten het fameuze Krugerpark op het programma. Het eerste verkeersbord meldt ‘pas op slaggaten’ en dat is niets te veel gezegd, want deze rit wordt vooral een slalomtest om alle kuilen en modderige wegsecties te ontwijken. Ik rij achtereenvolgens op een KTM 1290 Super De verschillende compounds in beeld: geel is 100% carbon black, rood is 100% silica en groen is een compound met een hoog aandeel silica. test + techniek MOTOPLUS 75 >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3