MotoPlus 2018/09
BANDENTEST PIRELLI DIABLO ROSSO CORSA II AMBITIEUS MATERIAAL De Diablo Rosso Corsa II (hierna: DRC2) volgt de uit 2010 stammende Diablo Rosso Corsa op en is een van de verschil- lende sportieve banden uit het Pirelli-gamma. De Diablo Supercorsa SC (in verschillende compounds) is om te racen, de Diablo Super- corsa SP is gericht op circuitgebruik – echter met een straatgoedkeuring – en wordt dan ook op diverse straatmotoren als eerste mon- tage gebruikt. De nieuwe DRC2 is ook gericht op circuitgebruik, maar met betere eigen- schappen in koude en natte omstandigheden. Bovendien is ’ie op het circuit te gebruiken met een normale bandenspanning en (dus) zonder bandenwarmers. Concurrenten zijn de Bridgestone RS10 en de in MotoPlus 7/2018 gepresenteerde Dunlop Sportsmart TT. Tot slot is er in de serie sportbanden de Diablo Rosso III, met als saillant detail dat die al zo goed presteert dat er in de afgelopen jaren in onze vergelijkingstesten van sportbanden steevast de snelste rondetijd mee werd bereikt bij het onderdeel ‘circuit’. En dan zou de DRC2 dus nog een stap beter zijn. De verwachtingen zijn hooggespannen! Voor de ontwikkeling van de DRC2 heeft Pirelli een heel arsenaal aan nieuwe materialen en productiemethoden ontwik- keld. Een cynicus zou zich kunnen afvragen wat er dan allemaal aan een motorband ont- wikkeld kan worden, ze zijn tenslotte allemaal zwart en rond, maar de continue ontwikke- lingen kunnen niet alleen maar komen uit het variëren met hardere of zachtere compounds. Hiervoor moeten domweg nieuwe materialen voor loopvlak en karkas uitgevonden worden. Een aardige indicatie is dat Pirelli ruim 6.100 patenten toegewezen heeft gekregen. Pirelli gelooft er sterk in dat men niet steeds zelf het wiel moet uitvinden, maar is een voor- stander van het open innovatie-model. Hierbij Precies een week na het overlijden van Winnie Mandela presenteert Pirelli in Zuid-Afrika de nieuwe Diablo Rosso Corsa II. De ambities van een motorband kunnen uiteraard nooit wedijveren met die van een gelijkheidsstrijder als Mandela, toch liegt de vechtlust van deze extreem sportieve straat- band met serieuze circuitaspiraties er niet om. De Diablo Rosso Corsa II wordt namelijk gepositio- neerd tussen de al zeer sportieve straatband Diablo Rosso III en de circuitgerichte Supercorsa’s. Om een fatsoenlijk straatkarakter te combineren met strakke circuiteigenschappen, trekt Pirelli nieuwe technieken en vooral nieuwe materialen uit de kast. | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Pirelli | 74 MOTOPLUS test + techniek
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3