MotoPlus 2018/09

test + techniek MOTOPLUS 73 METZELER KAROO STREET BANDENTEST met diepe plassen water. En niet alleen diep, ook nog eens volledig troebel en gevuld met dikke keien. Voorzichtigheid geboden der- halve, enkel op de tussenliggende weggedeel- ten kan het gas er even op. Voldoende ook om te merken dat het met de offroad tractie van het rubber wel goed zit. Een beeld dat wordt bevestigd wanneer we niet veel later door een brede rivierbedding rijden. De band bijt zich stevig vast in de kiezelondergrond en zet het vermogen van de 125 pk sterke V-twin merkbaar makkelijk om in voorwaartse drang, bijna als een volwaardige noppenband. Die vergelijking geldt dan voornamelijk voor de achterband. De KTM stuurt gewillig rond rotsen en grote stenen, maar mist natuurlijk wel de ‘scherpte’ qua sturen van hardcore noppenschoeisel. Ondanks dat het stuk te kort is om echt diepgaande uitspraken over de offroad-capaciteiten te kunnen doen, laat de Street wel zien absoluut meer in zijn mars te hebben dan de klassieke allroad-banden, heel wat meer zelfs. Maar, zoals gezegd, het gros van de kilome- ters wordt door de moderne globetrotter nog altijd op het asfalt afgewerkt. Ook daar laat de band zich van een prima kant zien. Blijft bijvoorbeeld op hoge snelheden mooi stabiel en heeft ook nauwelijks last van het ‘zingen’, zoals je dat van sommige grof geprofileerde banden kent. Hoewel niet super lichtvoetig, stuurt de Karoo Street wel makkelijk in, laat zich energiek zonder al teveel inzet omgooien en rolt ook heel mooi neutraal over zijn vol- ledige hellingshoekbereik af. De temperatuur op de hoger gelegen delen van de Etna komt nauwelijks boven het vriespunt, maar het rubber weet verrassend veel grip te genere- ren waardoor je er in de bochtenslingers een behoorlijk tempo op na kunt houden. Onge- acht of je op een Tiger 800, BMW F800GS of een zwaardere 1290 Super Adventure rijdt, de rijeigenschappen zijn mooi voorspelbaar en dat schept het nodige vertrouwen. Ook op de natte, zeer koude gedeeltes richting de top van de vulkaan is de grip prima, waarbij het grensbereik gevoelsmatig behoorlijk breed is. Daarbij wel de aantekening dat de dienst- doende testrijder waarschijnlijk wat meer reserves in acht neemt dan het rubber poten- tieel aankan. We heten immers niet allemaal Valentino Rossi… Terug naar de hamvraag: combi- neert de nieuwe Karoo Street nu het beste van twee werelden? Een volmondig ‘ja’ zou wat kort door de bocht zijn, daarvoor was de testrit net aan de iets te korte en ook wat rommelige kant, maar hij komt wel verdomd dicht in de buurt. Ondanks het behoorlijk grove profiel presenteert de Street zich op het asfalt als een relatief lichtvoetige, stabiele band, die heel wat meer aankan dan de gemiddelde adventure-rijder er van zal eisen. En exact datzelfde geldt ook voor de offroad-prestaties. De duinen in Mauretanië of compleet verregende kleiwegen zul je er niet mee bedwingen, maar over gravel- en steenslagwegen een retourtje Kaapstad doen? Geen probleem. En dat is al avontuur genoeg, toch? < BESCHIKBARE MATEN Voor en achter is de Karoo Street er per direct in een drietal maten. Achter de schermen wordt echter hard gewerkt aan uitbreiding van het maten- spectrum, dat binnen nu en een aantal maanden gestalte zal krijgen. Achter 150/70R17 170/60R17 150/70R18 Voor 110/80R19 120/70R19 90/90-21 Goed te zien: de brede dwarsgroeven in het midden zorgen voor veel tractie offroad; richting de zijkanten worden ze smaller voor meer stabiliteit onder hellingshoek. Veel tijd om op te warmen heeft de Karoo Street niet nodig. Ook de grip onder koude omstandig- heden is bijzonder goed, angst voor schaamrandjes is onnodig.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3