MotoPlus 2018/09
test + techniek MOTOPLUS 71 E INSTEEK ‘An offroad tyre with on-road performance’, zo presenteert Metzeler de jongste telg in haar allroad/adventure-gam- ma, deze Karoo Street. Een pakkende slogan die redelijk veelzeggend is in dit geval. De Karoo van Metzeler betreft een lijn offroad- banden, met in de gelederen onder meer de Extreme (hardcore rallyband) en de Karoo 3, met een zeer grof noppenprofiel. Ook deze nieuwe Karoo Street oogt met zijn nog altijd zeer grove profiel als een offroad-band, maar ondanks dat je er wel degelijk een serieus stukje mee kunt rijden in het terrein, ligt het inzetgebied toch primair op het asfalt. Enigs- zins vergelijkbaar dus met de Tourance Next uit huize Metzeler, die is echter zowel qua gebruiksgebied als optisch nog véél meer op het asfalt gericht. Zoals gezegd dicht de Karoo Street dus het gat tussen de Tourance Next en de Karoo 3, waarbij ook het uiterlijk een prominente rol speelt. Dat klinkt wellicht wat vreemd, maar een blik op de allroad-bandenmarkt leert dat die gedachte misschien helemaal zo vreemd nog niet is. De laatste pak ’m beet tien jaar groeit het allroad-segment flink, maar waar eigenaren in het begin vooral standaard, nagenoeg volledig op het asfalt gerichte all- road-banden om de velgen lepelden, offroad kwam je immers toch niet, groeit de laatste jaren de vraag naar on-/offroad-banden. Men wil meer uit de allroad-motorfiets halen, het avontuur tegemoet dus, om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. Een trend die je ook terugziet bij de motoren zelf, waar een groeiend aantal adventure-modellen wordt gepresenteerd, zoals de Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro, Honda Africa Twin, KTM Adventure R’s en de Triumph Tiger XC-lijn. Machines die duidelijk beter voor een uitstap- je op het onverhard zijn geprepareerd dan de klassieke allroad. En hoewel de meeste kilometers nog altijd op het asfalt worden afgelegd, wil je in het terrein natuurlijk wel een beetje het potentieel van de machine kunnen benutten en dat vraagt nu eenmaal om speciaal schoeisel. Daarnaast is er, zoals al licht aangestipt, ook nog het stukje optiek. Een beetje stoer, grof geprofileerd rubber rond de velg doet zo’n adventure alleen maar goed. En niet alleen adventures, Metzeler hoopt met de Street ook een graantje mee te pikken van de hele retro-trend, met name op het gebied van scramblers, die de laatste jaren als ware paddenstoelen uit de grond schieten. Het nadeel van offroad-georiënteerde banden is dat ze over het algemeen de tendens hebben beduidend minder frivool en strak te sturen dan een reguliere straatband, en vaak ook wat luidruchtiger zijn. Dat zou met de Karoo Street nu verleden tijd moeten zijn: de rijeigenschappen van een wegband, zonder heel veel op de offroad-capaciteiten in te boeten. En dat alles uiteraard verpakt in een stoer jasje! Die ‘best of both worlds’-benadering vraagt ook om een tweeledige aanpak. Zo is de (hogere) contour van de band gebaseerd op die van een sport-toerband, meer specifiek op die van de Tourance Next. Een band die bekend staat om zijn goede handling en rijeigenschappen. In de allroad-bandentest van 2016 (zie MotoPlus 13/2016) eindigde de Tourance Next bijvoorbeeld op een gedeelde tweede plaats op het onderdeel straat/prak- tijk, zowel in nieuwstaat als met vierduizend kilometer achter de kiezen. Het groevenpatroon daarentegen is afgeleid van dat van de Karoo 3, aangepast uiteraard aan het nieuwe inzetgebied, waarbij onder meer is gekeken naar een zo gelijkmatig mogelijke slijtage en de stabiliteit op hoge snelheid, evenals de stuureigenschappen op het asfalt en zo veel mogelijk tractie offroad. Om met dat laatste te beginnen, de Karoo Street heeft niet alleen heel brede dwars- groeven in het midden van het loopvlak, maar ook een variabel patroon van de verschil- lende blokgroepen, evenals een V-vormig blokprofiel. Richting de wangen versmal- len de dwarsgroeven juist, voor een groter contactvlak onder een hellingshoek, wat voor meer grip en stabiliteit zorgt. De profielblok- ken in het midden zijn daarnaast groter dan die op de zijkanten, wat enerzijds de levens- duur en anderzijds de rechtuitstabiliteit ten goede komt, iets waaraan ook de lengte- groeven bijdragen. Opvallend is dat Metzeler qua constructie niet voor één en dezelfde opbouw kiest. De grootste 90/90-21 voorband heeft namelijk een diagonale karkasbouw met extra gordel- laag, de overige, kleinere maten daarentegen hebben een radiale karkasbouw met nul- graden staalgordel met Interact-technologie, waarbij de staaldraden op de verschillende zones een verschillende spanning hebben, hoger richting het midden, lager aan de zijkanten. Op compound-gebied bewandelen alle maten overigens wel dezelfde weg. Metzeler kiest daarbij niet voor een dual-compound, maar voor één en dezelfde. Eentje uiteraard met een hoog aandeel silica, dat de band onder koude en natte omstandigheden soepel houdt en daarmee voor een flinke portie grip zorgt. De zoektocht naar avontuur vindt immers niet enkel onder een strakblauwe hemel plaats. Tot zover de theorie! Het Italiaanse eiland Sicilië is gastheer voor het praktijk- gedeelte van deze eerste kennismaking. Een omgeving die zich daarvoor trouwens perfect leent. Metzeler prijst de band zelf aan onder de paraplu genaamd ‘expedition’, ofwel een ontdekkingstocht waarbij de offroad-paden niet worden geschuwd. En met de Etna, tal- loze brede rivierbeddingen die buiten het smeltwaterseizoen grotendeels droog staan en diverse andere uitdagende paden en wegen, lijkt het eiland de aangewezen plek voor een kortstondige ontdekkingsreis. Daarvoor staat een uitgebreid testpanel ter beschikking, bestaande uit onder meer diverse KTM Adventures, Ducati Multistrada’s (950 en 1200), Honda Africa Twins en uiter- aard de nodige BMW GS’en. Een flinke 160 testkilometers op en rond Europa’s een na grootste vulkaan staan er op het programma, waarvan het eerste deel wordt afgelegd op een KTM 1090 Adventure R, die met zijn spaakwielen, 21 inch voor en 18 inch achter, het echte terreinwerk hoog in het vaandel heeft staan. En dat is maar goed ook, na nog geen kilometer rijden dient de eerste offroad-passage zich namelijk al aan in de vorm van een breed gravelpad, gelardeerd De Karoo offroad-lijn bestaat uit drie banden: de Extreme is – zoals de naam al zegt – de meest extreme voor rally’s; de Karoo 3 is al wat meer weg-georiënteerd, maar heeft het zwaartepunt nog altijd duidelijk op offroad- vlak liggen; de Street daarentegen is ondanks zijn offroad uiterlijk in de eerste plaats een wegband, echter ook geschikt voor serieuze uitspattingen op het onverhard. Karoo Street Karoo 3 Karoo Extreme >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3