MotoPlus 2018/09
SMART HELMEN Is ’t wat? Laatst zag ik bij Ali Express een aantal smart helmen (Smart Bluetooth Motor- cycle Helmet Built-in Intercom System). Daarnaast stuitte ik op een helm, de Skully AR-1, met een display op het vizier. Heb- ben jullie hier al eens iets mee gedaan? Is dit iets wat nu al goed werkt? Arno Arts In MotoPlus 8/2018 hebben we een test gepubliceerd van negen Bluetooth- helmen, die standaard zijn voorbereid op een communicatiesysteem. Dergelijke systemen zijn tegenwoordig behoorlijk ingeburgerd in motorland en functioneren over het algemeen feilloos, waarbij de functionaliteiten steeds verder worden uitgebreid. Kon je een aantal jaar geleden enkel maar met je duopassagier en/of één enkele motormaat (mits deze niet te ver weg was) praten, tegenwoordig kun je met de duurdere systemen onder meer radio luisteren, navigatieaanwij- zingen ontvangen, je MP3-speler bedie- nen, telefoneren en zelfs tegelijkertijd met meerdere rijders communiceren (full-duplex) over grotere afstand. En de ontwikkelingen gaan nog steeds door. Wat betreft smart helmen is het probleem dat de meeste aangeboden exemplaren geen ECE-keurmerk hebben en dus niet in Europa verkocht of gedragen mogen worden. De techniek lijkt hier voor te lopen op de regelgeving, want er mag niets op het vizier van een motorrijder geprojecteerd worden. Wel hebben we in MotoPlus 22/2017 de Nuviz getest, een soort on-screen-display dat je op je helm kunt bouwen. Dat mag wel, aangezien de Nuviz een apart apparaat is dat niets met de helm zelf van doen heeft. Wat betreft de Skully, deze start-up onderneming is een paar jaar geleden al failliet gegaan, nog voor de eerste helm was uitgeleverd. Het opstarten van de serieproductie, keuringen en kinderziektes zorgden ervoor dat er binnen een paar jaar vele miljoenen doorheen werden gedraaid en het schip financieel vroegtijdig strandde. Veel kopers die een pre-order hadden geplaatst (à $ 1.399), evenals de men- sen die een crowdfund-donatie hadden gedaan, waren hun centen kwijt. MAIL FEEDBACK Vragen en/of opmerkingen? Mail ze aan mail@motoplus.nl of stuur ze naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld. De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor reacties niet in behandeling te nemen of in te korten. KLEDING WASSEN Echt nodig? Afgelopen weekend was ik even bij een maat van me op bezoek om zijn nieuwe motor te bewonderen. In de garage zag ik toen zijn textiel pak hangen, dat hing daar te drogen. Blijkt dat hij ieder jaar voor het begin van het seizoen zijn pak wast, want dat schijnt beter te zijn voor het membraan. Nu geloof ik best dat het goed is voor je zichtbaarheid en het uiterlijk van het pak, maar dat het beter is voor het doorgaans nogal tere membraan, lijkt me een typisch broodje-aap-verhaal. Ik heb het echter aan meer mensen om me heen gevraagd en het blijkt dat hij niet de enige is die dat denkt. Vandaar mijn vraag: hoe zit dat nu precies? Bennie de Jong Het klinkt misschien wat gek, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Een membraan, of beter gezegd membraan- folie, laat waterdampmoleculen door, maar is ondoordringbaar voor dezelfde stof in vloeibare vorm. Ofwel: transpiratiedamp kan er wel uit, maar regenwater kan niet naar binnen. Voor een optimale werking van het membraan is het echter noodzakelijk dat de folie zoveel mogelijk zijn open structuur behoudt, stof en vuil tasten die open structuur echter juist aan. Een wasbeurt komt de werking van een membraan dus inderdaad ten goede. Er is wel een kleine kanttekening: zoals je al aangeeft is het membraan behoorlijk teer en erg gevoelig, zeker voor bepaalde chemische stoffen. Zorg er bij een wasbeurt daarom wel voor dat je speciaal wasmiddel gebruikt dat geschikt is voor waterdichte motorkleding. Gebruik in geen geval waspoeder, omdat er dan zeepresten kun- nen blijven hangen in de minuscule gaatjes in het membraan die de waterdichte laag kunnen beschadigen, en ook wasverzachter is uit den boze. En na het wassen je pak niet in een droger stoppen, maar gewoon ophangen op een kleerhanger en laten drogen. Verder is het raadzaam om je pak na de wasbeurt met een speciale water- afstotende spray te behandelen, dat komt de waterdichtheid alleen maar ten goede omdat daarmee het merendeel van het (regen)water al door de buitenste laag van je motorpak geweerd wordt. TEST ALLROADS MET CARDAN Vreemde keuze Ik las net de vergelijkingstest over de vier allroads met cardan. Leuk stuk, maar als groot GS-fan heb ik toch een opmer- king. De BMW verliest wat punten op het gebied van windbescherming, vanwege het feit dat ’ie geen middenbok heeft en ook wat betreft het comfort vanwege het zadel. Maar dat is nu juist de Rallye. Voor deze test had de gewone GS, die ruim zevenhonderd euro minder kost, een middenbok gehad, evenals een hogere ruit, dus meer windbescherming, en een comfortabeler zadel! Voor lange afstan- den een stuk beter dus en ook nog eens goedkoper. Had hij de reisbeoordeling misschien ook gewonnen! De Rallye koop je niet om te reizen. Verder wordt in de puntenbeoordeling nooit de restwaarde meegenomen. Ik weet uit ervaring dat de GS hier zeer hoge ogen gooit, lijkt mij bij de aanschaf ook een belangrijk punt voor de koper. Als u een prijs-kwaliteitcijfer geeft, hoort de restwaarde daar ook in meegenomen te worden. Erik Groters De reden dat er voor de R1200GS Rallye is gekozen, is omdat het een nieuwe ‘stijl- variant’ betreft die afgelopen jaar het GS- gamma is komen versterken. Dat vonden we belangrijker dan weer een test met de reguliere GS of de Adventure, die, zoals je wel terecht aangeeft, beter uitgerust zijn voor het langere reiswerk. Wat betreft het meenemen van de restwaarde in de prijs-kwaliteitverhouding, daar hebben we het al vaker over gehad; echter is het bijzonder moeilijk om daar met nieuwe modellen een waardeoordeel aan te han- gen. Pas na enkele jaren op de markt kun je je een beetje een beeld vormen van het prijsniveau van een bepaald model. Klein voorbeeld: de Honda NC700/750X werd een aantal jaren geleden voor een zeer aantrekkelijk bedrag aangeboden. Wie een van de eerste modellen heeft gekocht en hem nu weer verkoopt, heeft bijzonder goedkoop gereden, want ze blijken enorm in trek, met relatief hoge tweedehands- prijzen als gevolg. Iets dat waarschijnlijk niemand bij de introductie had verwacht. mail MOTOPLUS 69
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3