MotoPlus 2018/09
test + techniek MOTOPLUS 55 UPDATE TESTPARK DUURTEST Met de Triumph Street Triple RS hebben we een nieuwe aanwinst in ons duurtestpark. Welkom! De Brit heeft de eerste kilometers gemaakt, maar we hebben uiteraard ook nieuws over de andere 50.000-kilometer-kandidaten. | Foto’s: Rossen Gargolov, fact | WIJ ZIJN AMUSED! Veel hebben we de Street Triple RS, die tijdens de gebruikelijke beginmeting op de vermogensbank een heel gezonde 130 pk (7 meer dan de opgave) liet noteren, nog niet op de redactie gezien. Opvallende zaken hebben zich de eerste 2.500 kilo- meter nog niet voorgedaan, de commentaarruimte in het log- boek is dan ook nog leeg. Maar dat zal gedurende de duurtest vast nog gaan veranderen. BMW G310R Kilometerstand: 16.394 km In duurtest sinds: 17-5-2017 Als de BMW loopt, verzamelt hij vlijtig kilometers. Als, want starten blijft tot dit moment het enige kritiekpunt. De BMW is niet bepaald gediend van koude nachten. Maar na een paar start- pogingen slaat de eenpitter dan meest- al wel aan. Hopen dat dat zo blijft. YAMAHA YZF-R1 Kilometerstand: 43.863 km In duurtest sinds: 28-5-2015 HONDA CBR1000RR FIREBLADE Kilometerstand: 23.650 km In duurtest sinds: 13-3-2017 TRIUMPH THRUXTON R Kilometerstand: 24.806 km In duurtest sinds: 5-7-2016 Bij kilometerstand 24.590 moest de Triumph vanwege een officiële terugroepactie terug naar de dealer. Omdat de twin bij snel openen en sluiten van het gas kon afslaan, kreeg de mapping een update. Het verschijnsel had zich bij onze duurtestmachine overigens nog niet voorgedaan. De beide superbikes hebben te kampen met startproblemen, ze weigerden beide al eens te starten. De Honda had na de 24.000-beurt te kampen met een rammelend geluid bij gasgeven vanaf lage toerentallen. Na analyse werd het door Honda als een onschuldig acceleratiegeluid bestempeld. Niet fraai weliswaar, maar niets ernstigs dus. De R1 heeft een lekkende vorkkeer- ring die vervangen moet worden. DUCATI MULTISTRADA 950 Kilometerstand: 28.329 km In duurtest sinds: 4-5-2017 De 30.000-beurt staat voor de deur, waarbij ook gekeken wordt naar een goede oplossing voor de bij koude motor slecht doseerbare koppeling. Het zou mooi zijn als dit voorgoed wordt opgelost. Een melkachtige afzetting direct achter het glas bemoeilijkt het controleren van het oliepeil van de Ducati.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3