MotoPlus 2018/09

test + techniek MOTOPLUS 39 …op de setting van de vering en het ABS, de defecten aan het voorwiel- lager en de dynamo, het ‘konstant- fahrruckeln’, de slippende koppeling, de zuigerspeling en de startproblemen na lang stilstaan. Het antwoord volg- de samengevat in het onderstaande statement. Hierbij merken we op dat de XL1200CA tijdens de duurtest uiteraard in onderhoud is geweest bij een officiële dealer en de genoemde verschijnselen desondanks toch optraden. Meerdere van de aangestipte punten zijn ondertussen door een specifieke model- update verholpen bij de huidige Sportster- modellen. Bijvoorbeeld de veerelementen, die bij de meeste Sportster-modellen sinds modeljaar 2016 worden toegepast. Emulsie-schokdempers en een nieuwe cartridge-voorvork zorgen sindsdien voor een fijngevoeliger aanspreekgedrag. Ook de bekritiseerde ABS-setting is inmid- dels gemodificeerd. Bovendien worden op jongere Sportster-modellen robuustere wiellagers gebruikt. Voor wat betreft de overige punten draait het ons inziens om op zichzelf staande gevallen, die we uiter- aard betreuren. De koppelingsslijtage en de zuigerspeling gaan we verder onderzoe- ken. Hetzelfde geldt voor het ‘konstant- fahrruckeln’ bij de testmotor. In onze eigen evaluaties zijn we deze verschijnselen in ieder geval niet tegengekomen. Net als bij ieder ander probleem raden we onze klan- ten aan om voor diagnose en onderhoud naar een officiële Harley-Davidson-dealer te gaan. We werken nauw met onze dealers samen om defecten en problemen te ver- helpen zodra ze zich voordoen – tijdens de garantieperiode en ook daarna. HARLEY-DAVIDSON REAGEERT… Iedere klep heeft zijn eigen korte nokkenas, die allemaal als nieuw ogen. De lagers, tuimelaars en hydraulische stoters ook. Ook het forse ver- snellingsbaklager kan zo weer worden gebruikt. Maar verder, en we benadrukken het nog maar eens, heeft de Harley ons nooit echt in de steek gelaten en met een stoïcijnse gelatenheid zijn kilometers gemaakt. Maar ongetwijfeld hebben er een paar opgelucht ademgehaald toen onze werkplaatschef aan de demontage van de Amerikaan begon. Uiterlijk heeft de Harley de drie winters die we ermee reden in ieder geval goed door- staan. Lak en chroom verkeren nog in prima staat en ook de kwaliteit van de grotere oppervlakken en de afwerking mogen er zijn. Bij het demonteren van het motorblok waren een paar flinke handen nodig, want flink wat onderdelen ogen enorm massief en lijken voor de eeuwigheid gebouwd. De enorme krukas bijvoorbeeld of het carter met de forse rollagers van de krukas en de versnellingsbakassen. Daar de XL verder niet noemenswaardig olie verbruikte en ook bij de afsluitende prestatiemetingen geen afwijkende waarden liet noteren, zouden er, zo luidde de verwachting, ook geen onaan- gename verrassingen voor de dag moeten komen. Die prognose werd al snel door de meetapparatuur bevestigd. Naast loopsporen op de cilinders en zuigerhemden valt de zui- gerspeling op. Deze ligt buiten de tolerantie. Daarnaast hebben de zuigerpennen duidelijke loopsporen in de zuigers achtergelaten, die dan ook aan vervanging toe zijn. Dat geldt ook voor de oliepomp, waarvan de behuizing aan de binnenzijde een flinke groef heeft. De koppelingsproblemen zouden veroorzaakt kunnen zijn door een slap geworden veer en door de sporen op de koppelingskorf. Maar voor de rest van de mechaniek kunnen de duimen omhoog! Versnellingsbak, 50.000 kilometer. De volledige kleppentrein van de nokkenassen, tot de tuimelaars en de kleppen, heeft de test prima doorstaan. Ook de klepzittingen zijn nauwelijks verbreed en vertonen slechts lichte brandsporen. Schoongemaakt kunnen ze zo weer terug in de cilinderkop. Maar de XL ging niet alleen zorgzaam met de techniek om, ook met de portemonnee. Dat begint met het verbruik: 1 op 20,4 over de gehele testafstand. Een stukje zuiniger dan de 1 op 17,5 die de Sportster twintig jaar terug noteerde. Daar valt dus niets over te klagen. De kosten van de onderhoudsbeurten waren met bedragen tussen 163 en 315 euro ook zeer acceptabel. De enige uitschieter naar boven was de 32.000-beurt, die 460 euro kostte. Maar daarentegen versleet de 1200 slechts één set remblokken, terwijl de tand- riem het de volledige testafstand volhield. Wat de waardevermindering betreft, komt de XL niet aan de sensationele 25 procent van de Road King, maar met 37,2 procent zit ook deze Harley in de top van het veld. De kosten per kilometer zijn met 5,7 cent (zon- der brandstof en waardevermindering) zelfs het laagst van alle duurtestmachines die we hebben gehad en daarmee nestelt de Harley zich nog voor gekende budget-wonderen als de Yamaha MT-07 en de Honda NC700. En aangezien rijpret in deze duurtestbeoorde- ling niet meetelt en de XL slechts één keer weigerde te starten, eindigt de Amerikaan, ondanks de kleine smetjes op de rijbeleving, op een uiterst respectabele vierde plek in de totaalstand, net achter de Road King. De familie-eer is dus gered! < schakelwalsen en -klauwen: allemaal als nieuw. Slechts minimale sporen op een van de schakelvorken verraden dat deze onder- delen daadwerkelijk zijn gebruikt. Ze kunnen zo weer worden gebruikt voor de volgende 50.000 KM-DUURTEST HARLEY-DAVIDSON XL1200CA TECHNIEK

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3