MotoPlus 2018/09

test + techniek MOTOPLUS 37 50.000 KM-DUURTEST HARLEY-DAVIDSON XL1200CA TECHNIEK De loopsporen die de zuigerpennen hebben achter- gelaten zijn onschuldig. De zuigerspeling valt echter buiten de tolerantie. Op het zuigerhemd zijn ook duidelijke sporen te herkennen. Bij de koppeling is het beeld wat tweeslachtig: de platen verkeren in prima staat, zijn wat verkleurd, maar zeker niet verbogen. De korf en met name de naaf hebben duidelijke gebruikssporen. In de basis zijn de afwerking en de kwaliteit van de oppervlakken van de Harley echt goed. Na twee winters was het voorwiellager echter rijp voor ver- vanging, wat tijdens de 32.000-beurt gebeurde. KOSTEN EN ONDERHOUD Rijkosten over 50.000 kilometer 18,2 liter olie à € 18,- € 327,60 7 oliefilters à € 18,- € 126,- 2 luchtfilters à € 41,99 € 83,98 2 bougies à € 8,- € 16,- Versnellingsbakolie € 72,- 1 set remblokken voor € 91,99 1 set remblokken achter € 83,- Remvloeistof € 18,- Klein materiaal en smeermiddelen € 10,- Pakkingen € 32,99 Onderhoudskosten en reparaties (arbeidstijd) € 1.058,39 Banden (incl. montage en balanceren) € 936,- Benzine € 3.360,37 Totale rijkosten € 6.216,31 Rijkosten per km* 5,7 cent * zonder benzine, afschrijving en vaste kosten Onderhoud en reparaties km-stand H4-lamp vervangen 7.288 Banden voor en achter vervangen, Pirelli Night Dragon 8.389 Banden voor en achter vervangen, Michelin Commander 12.969 Laadkabel gemonteerd 15.726 Stator dynamo vervangen (garantie) 15.800 Achterlicht vervangen (na verlies glas) 17.312 Remblokken voor vervangen, nieuwe mapping 25.168 Banden voor en achter vervangen, Metzeler ME888 Marathon Ultra 28.250 Bij dealer wegens startproblemen 28.300 Beschermkap riemaandrijving gebroken 28.339 Wiellager voor en remblokken achter vervangen 31.313 Koppelingsspeling middels drukstift bijgesteld 32.241 deze zaken nog eens een keer op de ‘to-do- lijst’ gezet – helaas zonder echt bevredigend resultaat. Bovendien begon ook de koppeling bij kilometerstand 42.600 te slippen. Dat was vervolgens weer weg na wat stelwerk aan de drukstift, maar aan het eind van de duurtest dook het weer op. De lol met de Harley had er, ondanks de verder enorme betrouwbaar- heid, wel een beetje onder te lijden. Zo bleef de sleutel van de XL steevast liggen als op vrijdagmiddag de motoren voor het weekend werden gekozen. Dat de Harley kort voor het einde van de duurtest op een ochtend in november weigerde te starten en daarmee herinneringen aan de startproblemen van- wege de defecte dynamo opriep, voelde bijna als een eigenwijs protest. Waarschijnlijk trok het alarmsysteem te veel stroom, wat bij de dealer trouwens keurig werd verholpen door het vervangen van de veiligheidsmodule. >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3