MotoPlus 2018/09

test + techniek MOTOPLUS 35 EINDRAPPORT MOTORBLOK NA 50.000 KM COMPRESSIE SLIJTAGE Cilinderkop: de uitlaatkleppen hebben lichte brand- sporen, de klepzittingen zijn nauwelijks verbreed, de klepstelen en -voeringen zijn eveneens in orde. De nok- kenassen en stoterstangen, tuimelaars en hydraulische klepstoters zijn ook nog keurig. Cilinders/zuigers: zowel de zuigers als de cilinders ver- tonen duidelijke loopsporen, op de zuigers ook wrijvings- sporen. De zuigerspeling valt niet meer binnen de tole- rantie. Slechts geringe koolafzettingen. Krukas: de krukas met rollenlagers verkeert in goede staat. De axiale speling en radiale speling van de drijf- stangen vallen binnen de tolerantie. Versnellingsbak: de versnellingsbaktandwielen hebben, afgezien van een paar heel lichte sporen op een aantal klauwen, nauwelijks te lijden gehad en hetzelfde geldt voor de schakelwals en -vorken. De koppelingskorf en -naaf vertonen wel duidelijke sporen, de stalen schijven zijn verkleurd, maar niet verbogen. De primaire ketting- spanner heeft duidelijke loopsporen. Frame/vering: de lak en het chroomwerk verkeren in goe- de staat. Balhoofd- en swingarmlager hebben geen speling. De chroomcoating op het tandwiel van de riemaandrijving is hier en daar wat aangetast. Twee bouten van de swing- armlagering in het motorcarter zijn gecorrodeerd. TOESTAND Koppeling, dikte frictieplaten Klepzittingbreedte, uitlaat Klepzittingbreedte, inlaat Klepsteelspeling, uitlaat Klepsteelspeling, inlaat Nokkenassen, lagerspeling Zuigerpennen, radiale speling Tweede zuigerveer, slotspeling Bovenste zuigerveer, slotspeling Zuigerspeling Inbouwtolerantie Bedrijfstolerantie Versleten Gemeten maat Zowel de compressie- alsook de drukverliesmeting laten geen opvallende zaken zien. grote merkgenoot, de Road King. Alles koek en ei? Dat zou je denken. Maar zo betrouw- baar als de XL aanvankelijk zijn kilometers maakte, doken er in die tweede helft toch een paar kleine ongemakken op, zoals een gebro- ken beschermkap van de tandriemaandrijving en een afgetrild achterlichtglas. Daarnaast kregen we nog te kampen met één echt defect: het voorwiellager was na dik 31.000 kilometer aan het eind van zijn Latijn. Maar verder hield de techniek dapper stand! Bij de Sportster van 1998 was het blok nog star in het frame gemonteerd en dat kostte destijds ontelbare gloeilampen, drie kentekenplaathouders en evenveel nummerplaten, een dashboarddrager en de bevestiging van de voorste cilinderkop. Die malaise is de XL bespaard gebleven. Wel verminderde het rijplezier met het toenemen van de kilometers. Het matig presteren van de veerelementen wist de handen, net als de slecht doseerbare De luchtgekoelde cilinders voldoen nog aan de maat, maar op de loopbanen zijn duidelijk de loopsporen van de zuigers te herkennen. remmen, niet op elkaar te krijgen, terwijl de nieuwe mapping, die de Harley bij kilometer- stand 25.168 kreeg, ook het ‘konstantfahr- ruckeln’ niet verhielp. Integendeel. Klachten over dit verschijnsel doken steeds vaker op in het logboek. Laagtoerig wat rondboemelen was nauwelijks nog mogelijk, de gasaanname bij deellast was rukkerig en van mooi rond- lopen bij lage toeren was ook maar matig sprake. En dat met name bij koude motor. Pas in het middengebied draaide het blok mooi rond. Bij de 32.000-beurt werden al >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3