MotoPlus 2018/09
32 MOTOPLUS test + techniek TECHNIEK 50.000 KM-DUURTEST HARLEY-DAVIDSON XL1200CA km 1e onderhouds- beurt 2e onderhouds- beurt Motor wil niet starten, 3e onderhoudsbeurt, dynamo defect, stator vervangen (garantie) 4e onderhoudsbeurt, rem- blokken voor vervangen, nieuwe motormapping 5e onderhoudsbeurt, wiel- lager voor en remblokken achter vervangen 6e onderhouds- beurt 7e onderhouds- beurt Glas achterlicht verloren, achterlicht vervangen Koppelingsspeling aan drukstift gecontroleerd DUURTEST EINDVERSLAG Een dikke twintig jaar geleden voerden onze collega’s van Motorrad al eens een duurtest uit met een 1200 Sportster. En die Amerikaan bleek opvallend betrouwbaar. De toe- voeging Sportster beslaat inmiddels een hele modellijn, maar de 1200 is gebleven. En hoe zit het met de betrouw- baarheid? | Tekst: Andreas Bildl; Foto’s: Jacek Bilski, Rossen Gargolov | NO SPOR 50000 49000 48000 47651 46000 45000 44000 43000 42000 41000 40262 39000 38000 37000 36000 35000 34000 33000 32241 31313 30000 29000 28000 27000 26000 25168 24000 23000 22000 21000 20000 19000 18000 17312 16000 15726 14000 13000 12000 11000 10000 9000 8000 7288 6000 5000 4000 3000 2000 1674 Ergens ging het ook om de familie- eer. Vijf jaar lang voerde Harley’s Road King het duurtestklassement aan. Toen kwam de Honda CBR600F, die echter niet lang van de eerste plek kon genieten, aangezien de BMW R1200R al snel diens plekje had ingepikt. Maar ook dat is inmiddels geschiedenis, want de Yamaha MT-07 staat ondertussen al weer een tijdje op de hoogste plaats in onze ranglijst van meest betrouwbare en meest voordelige motoren. De Road King vinden we in deze lijst terug op de vierde plek. De XL1200CA kwam in maart 2015 dus pre- cies op het goede moment om de boel weer recht te trekken. De vooruitzichten daarop waren in ieder geval goed, want de Road King had immers tien jaar geleden al laten zien dat de machines uit Milwaukee zeer betrouw- baar kunnen zijn, en kostentechnisch zou de 1200 zeker niet slechter moeten kunnen presteren dan zijn grote broer. Tijdens de drie jaar dat we de Harley in onze duurteststal hadden staan, liet hij nagenoeg geen van zijn rijders koud. Het logboek was ook nooit eerder zo goed gevuld met indruk- ken en commentaren. Maar halverwege de duurtest werd duidelijk dat de XL het niet heel makkelijk zou gaan krijgen om een >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3