MotoPlus 2018/09
sport MOTOPLUS 107 Marquez, FW) is niet goed”, vond hij zelf. Voor het eerst gebruikte Dovizioso dit jaar Ducati’s aerostroomlijn met de extravagante winglets. “We wisten van tevoren al dat we hier niet snel zouden zijn, ondanks het feit dat we ons in de winter hebben verbeterd. We vonden de bevestiging in het negatieve punt (onderstuur, FW) van onze machine.” Vergeleken met vorig jaar staat de vicewereldkampioen van 2017 er na drie races echter duidelijk beter voor: toen bedroeg zijn achterstand op leider Rossi 26 punten. “Maar heel relaxed ben ik niet, want het lijkt er op dat iedereen sterker is dan vorig jaar.” Dani Pedrosa verdiende in Argentinië veel respect. De Spanjaard brak in Argentinië na een incident met Zarco zijn rechter pols en liet zich twee dagen later opereren in Spanje. Op het fysiek zeer zware Circuit of the Americas met enkele harde rempunten – en 400 bochten in een race over twintig ronden – wilde Pedrosa het toch proberen. Met een zevende plaats mocht de taaie Spanjaard zeer tevreden zijn. “Ik had dit niet verwacht”, aldus Pedrosa, bescheiden elfde in de tussenstand. “Na de warm-up (waarin hij de negentiende tijd klokte, FW) voelde ik me heel slecht. Maar voor de wedstrijd was ik weer wat opgeknapt. Dankzij pijnstillers had ik in het begin minder last en dat was belang- rijk, want zo kon ik me meer op de race zelf concentreren. Ik probeerde zo lang mogelijk aan te haken bij het treintje.” Aanvallen was uitgesloten, merkte Pedrosa. “Het was meer ‘cruisen’ dan zorgen dat ik de machine helemaal onder controle had. Maar het was allemaal wel de moeite waard.” Bij de volgende race in Jerez hoopt Pedrosa fitter te zijn. Met een klinkende zege vóór Marc Marquez en Jorge Lorenzo was hij er vorig jaar de enige rijder die een MotoGP- race van start tot finish leidde. < welijks verholpen. “Het is echt heel slecht’, vond Andrea Dovizioso. “Dit is WK-status onwaardig”, oordeelde Danilo Petrucci. “Misschien was het zo in de tijd van Agostini en Hailwood, maar zo heb ik het in een nationaal kampioenschap zelfs nog niet meegemaakt.” Ook Michelin-man Piero Taramasso verbaasde zich. “Ze hadden alleen tussen bocht 11, 12, 16, 17 en 18 moeten vlakken. Maar ze hebben ook 1, 2, 3, 4, 5 en 7 gedaan. Daardoor is het circuit erg veranderd. Daardoor was het ook lastig om een goede evaluatie van de banden te maken.” Hoewel Marc Marquez’ snelste raceronde bijna 0,3 seconde sneller was dan zijn snelste ronde van 2017, was zijn pole- ronde bijna een seconde langzamer dan in 2017. ■■ Na een dramatische race finishte Jorge Lorenzo achter de Ducati GP17’s van de knap rijdende Tito Rabat en Jack Miller en Aprilia’s Aleix Espargaro als elfde, een halve minuut achter winnaar Marc Marquez – nog wel vóór Danilo Petrucci op de derde GP18. “Ik ben heel teleurgesteld. Het was geen goede dag”, som- berde de als zesde gestarte Lorenzo, die nog steeds op zijn eerste top 10-resultaat van 2018 wacht. “We hebben waarschijnlijk de verkeerde band (de harde compound, net als Dovizioso, FW) gekozen. Hij spinde en bewoog heel erg. Ik geloof dat ik meer worstel dan vorig jaar, vooral met het remmen.” ■■ In Austin werd Randy Mamola opgenomen als Legend in de MotoGP Hall of Fame. De nu 58-jarige Amerikaan maakte als voormalig dirttracker in 1979 zijn Grand Prix-debuut op een Bimota 250 en groeide uit tot een van de kleurrijkste figuren in de paddock. Viermaal werd 13-voudig Grand Prix-winnaar Mamola vice-wereldkampioen in de 500 cc, de klasse waarin hij in Imatra in 1979 op zijn negentiende de jongste podiumfinisher ooit werd. In drie decennia – de jaren ’70, ’80 en ’90 – scoorde Mamola top 3-klasseringen op vier verschillende merken (Suzuki, Honda, Yamaha en Cagiva) én voor drie verschillende banden- fabrikanten – Michelin, Dunlop en Pirelli. Toen Mamola na dertien GP-seizoenen afscheid nam als coureur, bleef hij actief in de paddock als tv-commentator en rider coach en daarnaast als rijder van de Ducati two-seater. Ook was hij een van de initiatiefnemers van Riders for Health and Two Wheels for Life. Ook vanwege die ver- diensten verdiende de geëmotioneerde Mamola het om als Legend opgenomen te worden in de MotoGP Hall of Fame, meende Dorna-baas Carmelo Ezpeleta. Alom geprezen door ook rijders van de huidige generatie, plaatste Johann Zarco een kritische kanttekening. “Het is niet eerlijk dat hij een Legend wordt, want hij is nooit kampioen geworden in de belangrijkste klasse”, vond de Fransman. “Hij heeft een grote passie voor de sport en hij heeft veel gedaan om de sport te promoten. Maar het betekent dat titels van andere rijders niet tellen.” PITSTOP Moto3 1. Jorge Martin (E), Honda; 2. Enea Bastianini (I), Honda; 3. Marco Bezzecchi (I), KTM; 4. Andrea Migno (I), KTM; 5. Fabio Di Giannantonio (I), Honda; 6. Philipp Oettl (D), KTM; 7. Jakub Kornfeil (CZ), KTM; 8. Aron Canet (E), Honda; 9. Tatsuki Suzuki (J), Honda; 10. Livio Loi (B), KTM; 11. Ayumu Sasaki (J), Honda; 12. Gabriel Rodrigo (ARG), KTM; 13. Darryn Binder (RSA), KTM; 14. John McPhee (GB), KTM; 15. Albert Arenas (E), KTM. Moto2 1. Francesco Bagnaia (I), Kalex; 2. Alex Marquez (E), Kalex; 3. Miguel Oliveira (POR), KTM; 4. Joan Mir (E), Kalex; 5. Iker Lecuona (E), KTM; 6. Brad Binder (RSA), KTM; 7. Mattia Pasini (I), Kalex; 8. Jorge Navarro (E), Kalex; 9. Dominique Aegerter (CH), KTM; 10. Lorenzo Baldassarri (I), Kalex; 11. Isaac Viñales (E), Kalex; 12. Simone Corsi (I), Kalex; 13. Luca Marini (I), Kalex; 14. Andrea Locatelli (I), Kalex; 15. Fabio Quartararo (F), Speed Up. WK Tussenstand: 1. Jorge Martin, 55 punten; 2. Aron Canet, 48; 3. Marco Bezzecchi, 43. WK Tussenstand: 1. Francesco Bagnaia, 57 punten; 2. Mattia Pasini, 47; 3. Alex Marquez, 47. UITSLAGEN GP WEGRACE AUSTIN, VS MotoGP 1. Marc Marquez (E), Honda; 2. Maverick Viñales (E), Yamaha; 3. Andrea Iannone (I), Suzuki; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 6. Johann Zarco (F), Yamaha; 7. Dani Pedrosa (E), Honda; 8. Tito Rabat (E), Ducati; 9. Jack Miller (AUS), Ducati; 10. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 11. Jorge Lorenzo (E), Ducati; 12. Danilo Petrucci (I), Ducati; 13. Pol Espargaro (E), KTM; 14. Takaaki Nakagami (J), Honda; 15. Alvaro Bautista (E), Ducati. WK Tussenstand: 1. Andrea Dovizioso, 46 punten; 2. Marc Marquez, 45; 3. Maverick Viñales, 41. Voor de derde GP op rij waren drie verschillende fabrikanten vertegenwoordigd op het podium. Marquez is de enige rijder die dit seizoen al tweemaal in de top 3 finishte.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3