MotoPlus 2018/09
sport MOTOPLUS 105 voelen ons sterk. Sinds Argentinië hebben we ons verbeterd en we weten waar het nog beter kan. We beginnen de 2018-Yamaha beter te begrijpen. De tweede plaats was het maximale.” De geleidelijke gedaantewisseling die Viñales vanaf de racedag in Qatar onderging, zette zich in Austin voort. Een belangrijke reden daarvoor was de verbeterde elektronica en de setting van de M1 waarmee Viñales zich zichtbaar beter voelde. “Ik kan agressiever rijden, zoals vorig jaar. Dat lukte het hele voorseizoen niet, nu kan ik meer mijn eigen stijl gebruiken. Het gaat steeds beter.” Andrea Iannone was in Texas duidelijk beter op dreef dan zijn teamgenoot Alex Rins. Terwijl de jonge Spanjaard in gevecht met Johann Zarco, Andrea Dovizioso en Dani Pedrosa halverwege de race onderuit ging in achtste positie (zijn tweede crash in drie GP’s), reed Iannone zijn sterkste race in dienst van Suzuki. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Valencia van 2016 scoorde de Italiaan weer eens een top 3-klassering, zijn eerste voor Suzuki. Bovendien stonden er voor de derde opeenvolgende race drie verschillende fabrikanten op het podium. “Een heel belangrijk podium”, vond Iannone dan ook nadat hij de eerste trainingsdag al als snelste had afgesloten. “Ik had het vorig ■■ Voorafgaand aan de race werd een aantal rijders gevraagd naar hun mening over de incident- rijke Argentijnse Grand Prix. Johann Zarco schilderde de situatie. “We hebben twee goden in de MotoGP. Valentino – en Marc wordt er ook een omdat hij ongelooflijke dingen doet. Wij moeten als rijders een gezamenlijke oplossing vinden. Er kan wel iemand zijn die zegt hoe het moet, maar het lijkt alsof de rijders het daarna zelf willen beslissen. Er zitten goede mensen in de Race Direction en ik geloof niet dat er iemand daar moet verdwijnen.” Jack Miller toonde zich geërgerd en bezorgd. “Wat mij betreft wordt de strijd bepaald op het circuit en niet door uitspraken na afloop in de paddock”, aldus de Australiër. “Wij als rijders moeten ook oppassen wat we zeggen en woorden kunnen worden verdraaid.” Mensen kiezen een kant, had Miller gemerkt. “Ik wil mensen even herinneren aan de situatie tussen Marco Simoncelli en Dani Pedrosa en we weten allemaal hoe dat afliep. Ik vind het niet goed dat mensen een kant kiezen, het is bijna kinder- achtig. We riskeren allemaal ons leven en het is belachelijk en onvolwassen van fans maar ook rijders om te reageren zoals er is gereageerd.” ■■ Op vrijdag kwamen de coureurs zoals gebrui- kelijk bij elkaar in de Safety Commission. De gebeurtenissen van de Grand Prix van Argen- tinië passeerden nogmaals de revue. Dorna- baas Carmelo Ezpeleta probeerde de discussie in goede banen te leiden. “Het was een ‘real man’s discussion’”, omschreef Johann Zarco de bijeenkomst. “Het was rustig, maar we heb- ben elkaar wel in het gezicht dingen gezegd.” Duidelijk werd dat er in de toekomst strenger gestraft zal worden. “Als voor iedereen dezelfde regels gelden, heb ik daar geen moeite mee”, zei Marc Marquez. Maverick Viñales betrok dat ook op de andere klassen. Een aantal rijders stelde voor om een oud-coureur in de commissie van stewards op te nemen die – in plaats van de wedstrijdleiding – nu straffen uitdeelt. Dat voor- stel werd niet direct omarmd. Jorge Lorenzo was een voorstander van harder straffen. “Er zijn rijders die zich misschien vanwege hun leeftijd of gebrek aan ervaring niet bewust zijn van de gevaren”, aldus Lorenzo, die in 2005 na een incident met Alex de Angelis voor één race geschorst werd. “Ik vind dat er strenger moet worden opgetreden. De Formule 1 is volgens mij minder gevaarlijk, maar daar wordt wel harder gestraft.” ■■ Het asfalt van het Circuit of the Americas telde vorig jaar zoveel hobbels dat de rijders ingrepen eisten. De uitgevoerde freeswerkzaamheden wekten echter alom irritatie onder de coureurs. In de eerste trainingen reden zij door grote stofwol- ken. “Alsof ik op de ranch rondreed”, meende Valentino Rossi. De hobbels waren echter nau- PITSTOP Het was een beetje dom, vond Jorge Martin ook in Amerika. De Spanjaard liet in Argentinië na de opwarmronde zijn regenbanden vervangen door slicks. Uiteindelijk werd hij in Termas de Rio Hondo nog elfde, maar Martin wist ook dat hij met regenbanden mee had kun- nen doen voor het podium. In Austin was Martin weer helemaal bij de les, van start tot finish. De Gresini/Honda-coureur reed naar de pole en behield de kalmte tijdens een weer tumultueuze Moto3-race: in de eerste bocht crashten bijvoorbeeld al vijf rijders in twee afzonderlijke incidenten. Ook Gabriele Rodrigo zat daar bij en de Argentijn kon zich wel voor de kop slaan; nadat hij weer was opgestaan begon Rodrigo, snelste in de warm-up, aan een inhaalrace die hem tot de twaalfde plaats bracht. Of hij zonder crash Martin partij had kunnen bieden was echter de vraag. De 20-jarige winnaar van de GP van Qatar wachtte zijn kans geduldig af en raakte niet van de kook in een groep die even bestond uit twaalf rijders. Martin schakel- de bij op het goede moment en reed weg van zijn belagers. Zijn tweede overwinning van het jaar leverde hem ook de leiding in het klassement op, want Aron Canet kwam niet verder dan de achtste plaats. Marco Bezzecchi, winnaar van de Argentijnse race, finishte knap als tweede, voor Enea Bastianini. Livio Loi reed een uitstekende wedstrijd. De Belg reed van de 26e naar de zesde plaats, maar moest in de slotfase nog vier plaatsen prijsgeven. Het was wel Loi’s eerste top 10-klassering van het seizoen. MOTO3: MARTIN HERSTELT ZICH Voor aanvang van de trainingen was er veel belangstelling van de pers voor Rossi. De Italiaan nam niets van zijn uitspraken, gedaan na de clash met Marquez in Argentinië, terug. Pol Espargaro kwalificeerde zich als twaalfde maar kreeg net als Marquez een gridpenalty vanwege ‘onverantwoord rijgedrag’. In de race finishte de KTM-rijder als dertiende. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3