MotoPlus 2018/09

interview MOTOPLUS 101 KERVIN BOS INTERVIEW natuurlijk wel eerst zelf open te trappen. Want te snel opgeven is mijn eer te na.” “Of ik mijn droombaan heb gevonden? Mis- schien wel, al ben ik daar heel erg ‘down to earth’ in. Natuurlijk vind ik het heel gaaf dat ik deze kans heb gekregen, maar het is wel gewoon werk. Ik heb een team onder me dat van mij op aan moet kunnen. Ronald heeft het team van de grond af opgebouwd tot wat het nu is. Toen hij begon was er helemaal niks. Dat is in mijn geval wel anders. Ik stap op een rijdende trein, dus is het mijn taak de boel draaiende te houden. Dat ik daarom nu helemaal geen tijd heb voor een privéleven, dat neem ik dan ook op de koop toe. Al is het Ronald in de afgelopen 18 jaar ook gelukt een gezin te stichten, dus dat komt vast goed. Nu is het eerst zaak het team de goede richting op te sturen. Zeker na het turbulente jaar dat we achter de rug hebben door het plotselinge overlijden van Nicky Hayden. Voor dit seizoen hebben we dus met zijn allen in november keihard op de reset-knop gedrukt. Je merkte echt dat er vanaf dat moment weer een frisse wind door het systeem waait. Iedereen is tot op het bot gemotiveerd. En dan zie je Leon op dat ding springen en denk je: we gaan er weer voor. Dat we dan nu pech hebben met een harde crash van zowel Leon als Jake is ook onder- deel van het racen. Laten we er maar van uit- gaan dat dit het diepste punt van het seizoen is en de lijn nu weer omhoog gaat, al hadden we wel hele hoge verwachtingen voor Assen. Temeer omdat we een paar weken geleden hier nog getest hebben en Leon echt bloed- snel was met het Magneti Marelli-systeem. We waren er dan ook echt van overtuigd dat we flinke stappen hadden kunnen maken met hem. Jake is op zijn beurt gewoon een jonge coureur. Echt een rookie. Dan kunnen dit soort dingen gebeuren, dat weet je. Alleen valt het normaal niet zo op, omdat je er nog een nummer één naast hebt staan. Nu zijn alle ogen op hem gericht. Maar we blijven positief en kijken al vooruit naar de races in Imola en Donington. Tijdens de race in Italië verwacht ik beide coureurs weer terug op de baan, uiteraard nog verre van fit. Bij de wed- strijd erna, in Donington, kan het weleens een heel interessant weekend worden. Naast het feit dat het een thuiswedstrijd is voor Leon, weten we dat de motor er ook goed pres- teert. Als we dan onder het podium staan te juichen, zijn we het weekend in Assen alweer vergeten. Dat is sowieso het doel voor dit jaar: terugkomen op het podium. In Buriram zaten we daar al heel dicht bij. Veel verder kijken dan een jaar vooruit heeft bij racen toch niet veel zin. Er kan zo veel gebeuren en we zijn daarin ook afhankelijk van Honda. Zo zijn er geruchten dat er een vernieuwing komt van de Fireblade.” “En mijn eigen toekomst? Nou ja. Volgens mij zit ik officieel nog in mijn proeftijd. Haha. Geintje natuurlijk. Daar waren Ronald en ik vrij snel uit. Ik zat al een aantal jaar bij de zaak en heb gewoon een nieuwe functie gekregen. De racefamilie is dan ook niet gro- ter geworden, er is gewoon wat geschoven. Zo voelt het voor het team ook. Uitdaging is er ook genoeg. Voorlopig staat Ronald nog met 10–0 voor, dus ik heb nog wel wat in te lopen.” < Kervin kan Ronald (rechts) vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week bellen. ”Maar ik probeer het eerst zelf.” De in Staphorst woonachtige Kervin Bos werd op 11 maart 1987 in Woerden geboren. Op zijn 13e startte hij zijn motorsport-car- rière. Eerst in verschillende brommerrace- klassen, om daarna door te groeien naar de Supersport. Hierin was hij, met wisselend succes, tot 2014 actief. Kort nadat hij in Assen elfde werd bij het WK Superbike van dat jaar, kwam Kervin op datzelfde circuit namelijk hard ten val tijdens de Race of the Champions. De klap was zo hevig dat hij zowel zijn heup als bekken verbrijzelde. De verwondingen betekenden het einde van zijn loopbaan als coureur, maar niet van zijn liefde voor de sport. Zo maakte hij in 2015 zijn debuut als gastspreker tijdens het WK Superbike in Assen en schoof hij niet veel later aan als commentator bij Eurosport. Daarnaast vond hij een baan bij Ten Kate. Sinds eind 2017 is Kervin werk- zaam als teammanager bij het Red Bull Honda World Superbike Team.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3