MotoPlus 2018/09
NEWS FLASH 10 MOTOPLUS nieuws LASERPRECISIE UIT POLEN WATKINS M001 Puur uit interesse besloot Jack Watkins (niet zijn echte naam, want hij wil niet al te bekend worden) de voorvering van de BMW Harrier die Stellan Egeland in 2009 bouwde, digitaal in CAD na te maken. Toen hij een paar jaar later opnieuw naar zijn teke- ningen keek, bedacht hij zich dat hij eigenlijk een halve motor ont- worpen had die het best verdiende om echt op de weg te rijden. Dus startte hij met zijn monsterproject, waar hij uiteindelijk vier jaar aan werkte. Het blok, de versnellingsbak, de achtervering en cardanaandrijving zijn afkomstig van een BMW R1150RT. De rest zocht Jack bij elkaar. Een BMW GS leverde het achterwiel en het wiel aan de voorkant is afkomstig van een Yamaha XJ6. Uiteraard wel voorzien van een op maat gemaakte naaf zodat het wiel in de bijzondere voorwielophanging paste. Hoeveel uur er exact in het project zitten? Honderden. Zo ont- wierp Jack een groot deel van de onderdelen zelf, waaronder een speciaal stuk gereed- schap dat nodig was om de motor met zijn eigenzinnige design in elkaar te zetten. Al die sores heeft hem ove- rigens niet uit het veld geslagen, integendeel zelfs: “Ik heb al plan- nen voor een nog extremer design, een beetje gekker.” De creatie van ‘Jack’ heeft op het eerste oog wel wat weg van een uit de kluiten gewassen LEGO-set.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3