MotoPlus 2018/07

eerste test MOTOPLUS 89 RAATVAARDIG Door de lagere toegestane bandenspanning wordt het contactvlak groter (+24%) voor meer grip. Voor de NTec RT-achterband geeft Dunlop als spanning een bereik van 1,5 tot 1,9 bar op (koud gemeten). Ter vergelijking: bij een straatband is de adviesspanning achter doorgaans 2,9 bar, bij de NTec-race-achter- banden wordt een spanning van circa 1,1 bar(!) gebruikt. Zoals alle circuitgerichte banden heeft de TT een loopvlak met weinig groeven. Die groeven hebben vooral een ventilerende functie, waar- bij ze in het contactvlak dicht worden gedrukt en vervolgens weer openen. Zo ontstaat een maximaal contactvlak en wordt overtollige warmte afgevoerd door het ‘ademen’. Dunlop noemt het SVT: Speed Vent Tread. Veel waterafvoer geven ze dus niet, maar bij het smalle contactvlak van een motorband is dat pas een nadeel als er veel water op de weg staat. Bij gewoon nat wegdek is het vooral de compound (en het karkas) die de grip bepaalt. Opmerkelijk is dat de TT zowel voor als achter geen silica-compound heeft (silica houdt het rubber soepel bij lage tem- peraturen), maar ‘gewoon’ een carbon-black compound (roet). Dit is voor droog circuitge- bruik veel beter, omdat silica-compounds niet bestand zijn tegen hoge temperaturen. De voorband heeft gewoon één compound. Dat is beter voor een consistent stuurgevoel en bij de voorband is een slijtvaste middenstrook ook minder zinvol. De achterband is wel multicompound: deze heeft een smalle slijt- vaste middenstrook (20% van het oppervlak) voor de snelwegkilometers. In bochten rij je dus altijd volledig op de zachtere compound, zodat je daar geen overgangen hebt die de feedback verstoren. Het rubber bestaat uit nieuwe motorsport- polymeren die zijn gemaakt op grip en consistentie, met behoud van grip over de levensduur van de band. Deze compounds zijn afgeleid van de endurance-racecompounds en specifiek voor deze band ontwikkeld om te functioneren over een breed werkgebied. Mede dankzij de thermodynamische eigen- schappen van Rayon-koordlagen zou er nu nauwelijks nog een opwarmtijd nodig zijn en heb je op het circuit geen bandenwarmers nodig. De grip zit dicht bij die van volledige circuitbanden, terwijl de compound ook goed voldoet op straat, zelfs op nat wegdek, vol- gens Dunlop. Ondanks de al weken bijna onop- houdelijk aanhoudende regenval in Andalusië kwamen we amper toe aan het testen van die natte grip. Afgezien van één sessie op een opdrogende baan konden we de hele dag op een droog Circuito Monteblanco rijden, bij temperaturen van rond de 18 graden. Dunlop had een ietwat wonderlijk assortiment motoren klaarstaan: naast drie superbikes (S1000RR, YZF-R1 en Fireblade) en een S1000R als soort van naakte superbike ston- den er drie BMW-boxermodellen: de R1200R, R1200RS en de prachtige R nineT Racer. Geen van drieën echt de doelgroep, zou je zeggen, maar goed. Het geeft in elk geval wel de ‘bandbreedte’ van de Sportsmart TT weer. Daarover gesproken: er kon ook worden gereden met de nieuwe Kawasaki Ninja 400, op de korte baan binnen het grote circuit. De Sportsmart TT is er namelijk ook in de maten 110/70 voor en 150/60 achter, plus boven- dien de smallere 140/70 die mooier past op de 4.00x17-velg van veel van deze lichte sportmotoren. Dunlop had een deel van de Doorsnedetekening van de voorband. Het loopvlak bestaat uit een enkele carbon-black compound zonder silica. Geel = de stalen JLB (Jointless Belt, nulgradengordel), blauw = rubberen isolatielaag, oranje en rood = Rayon- koordlagen, zwart = luchtdichte binnenlaag, lichtblauw = apex (hielvuller). Doorsnedetekening van de Ntec RT-achterband. Het loopvlak bestaat uit twee carbon-black compounds zonder silica. Rood = slijtvaste middenstrook, geel = zachtere compound, blauw = stalen JLB, grijs = Rayon-koordlaag, zwart = luchtdichte binnenlaag, wit = apex. De BMW S1000RR voelde mooi stabiel en opvallend zeker in de voorzijde. >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3