MotoPlus 2018/07

TEST DUNLOP SPORTSMART TT Vorig jaar verscheen de Sportsmart 2 Max, de derde- generatie Sportsmart, waarbij vooral de allround- straateigenschappen enorm verbeterd bleken. Voor de enthousiaste circuitrijder die ook nog leuk op straat wil kunnen rijden, is er nu een nieuwe band: de Sportsmart TT. We reden ermee op het Circuito Monteblanco in een plotseling zowaar droog Zuid-Spanje. | Tekst: Koen Alders; foto’s: Dunlop, Alders | STRIJD- EN ST De nieuwe Sportsmart TT zit tussen de Sportsmart 2 Max en de D212 GP Racer in. De ‘Max’ is een sportband met goede allround-eigenschappen op droog en nat weg- dek, waarbij ook een circuitdag mogelijk is. De GP Racer is een raceband voor clubraces en circuitdagen, met een relatief goede levens- duur en een niet-kritische afstelling; banden- warmers worden aangeraden, straatgebruik is slechts in beperkte mate mogelijk. Voor professioneel racegebruik in Supersport- en Superstock-klassen is er de D213 GP Pro, die meer zorg bij de afstelling vraagt en in feite de ondersteuning van een raceteam en een bandentechnicus vereist. De Sportsmart TT is technisch sterk verwant aan de beide racebanden. Het is de band voor degenen die regelmatig circuitdagen doen, maar ook op straat rijden en daarvoor geen banden willen wisselen. Concurrenten zijn bijvoorbeeld de Pirelli Diablo Rosso Corsa en de Bridgestone RS10. De Sportsmart TT is wat vroeger de D207RR, D208RR en Qualifier RR waren. Toen in 2010 de eerste Sportsmart verscheen, werd de RR-serie overbodig, omdat die Sportsmart al sterk circuitgeoriënteerd was. Zo had de achterband de stijve NTec-constructie van de racebanden, waardoor met heel lage banden- spanningen kan worden gereden zonder dat de band instabiel wordt. Die eerste Sport- smart had echter als nadeel dat hij langzaam opwarmde en in koude toestand weinig grip gaf en dan niet fijn stuurde. Met de Sport- smart 2 werden de straateigenschappen verbeterd (daarbij heeft de achterband geen NTec-constructie meer), maar de echte stap voorwaarts qua stuureigenschappen en opwarmen kwam pas met de veel lichter en neutraler sturende SS 2 Max. Er kwam dus weer ruimte voor een circuitgerichte straatband en zo ontstond de Sportsmart TT (Track Technology). De TT heeft net als de eerste Sportsmart een NTec- achterband. In feite is de TT een voor straat- gebruik geschikt gemaakte raceband, waarbij de nieuw ontwikkelde voorband zelfs de basis vormt voor de 2018-racebanden. Het karkas en de vorm van de voorband zijn gemaakt op lichter sturen dan bij racebanden gebrui- kelijk, met optimale grip bij insturen en een minimale oprichtneiging bij het remmen in bochten. Die oprichtneiging is wel iets groter dan bij de op licht sturen geoptimaliseerde SS 2 Max; de TT vraagt bij lage snelheden ook iets meer nadruk om in te sturen dan de Max, maar daarentegen stuurt de TT op hoge snelheid juist lichter en is de neutraliteit onder extreme hellingshoeken groter, met een vaster gevoel. De TT en de Max hebben dus duidelijk verschillende karakters. De constructie van de achterband heeft de aanduiding NTec RT (Road & Track). 88 MOTOPLUS test + techniek

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3