MotoPlus 2018/07

BRIDGESTONE A41 TEST test + techniek MOTOPLUS 87 de eerste pak ’m beet 50 kilometer van de route. Ondanks dat het accent van de A41 voor 90% op asfalt ligt en voor slechts 10% op offroad, voert het eerste deel van de 270 kilometer lange testroute over brede, grove gravelpaden door de uitlopers van het Atlasgebergte. Een werkelijk adembenemend mooi decor, dat bij tijd en wijle sneller aan het netvlies voorbijtrekt dan het verdient. De stabiliteit van de band is zowel rechtuit als in bochten prima, waardoor je er zonder dat je er erg in hebt al snel een flinke snelheid op na houdt. Ook de grip is zowel voor en zeker achter meer dan prima; zelfs op de 120 pk- plus machines is een spinnend achterwiel bij een draai aan het gashendel zeker geen vanzelfsprekendheid, daarvoor moet je toch echt wel even toeren draaien. Gezien het geclaimde inzetgebied is het wat dat betreft opvallend hoe goed de A41 zich in het terrein houdt. Waarbij zich op de verschillende test- motoren een over het algemeen vergelijkbaar beeld aftekent: stabiel, goede feedback en opmerkelijk goede tractie. Offroad een meer dan prima band, hetgeen de vraag oproept of de wegkwaliteiten daardoor niet het kind van de rekening zijn geworden. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: nee. De middagroute wordt afgelegd op respectievelijk een Honda Africa Twin, BMW R1200GS, KTM 1090 Adventure R, Yamaha Super Ténéré en een Triumph Tiger 1200. Qua vermogen en gewicht laverend tussen de 95 en 141 pk en 207 (drooggewicht) en 260 kilo. Een behoorlijk breed spectrum, waarbij er een aantal gemeenschappelijke punten naar voren komen. Bijvoorbeeld dat de tractie en grip onder hellingshoek buitengewoon goed zijn. Op strak asfalt, maar óók wanneer de kwaliteit hiervan wat te wensen overlaat, kun je hellingshoeken rijden die het eigenlijke gebruiksgebied van de gemiddelde allroad/ adventure ver overstijgen. Bovendien blijft de motor mooi strak op lijn, neemt correcties gretig aan en heeft slechts een minimale nei- ging tot oprichten wanneer er onder hellings- hoek geremd wordt. Onder de streep een prettig neutraal sturende band, die zelfs op de motorfietsen met een wat inactievere zit een prima feedback weet te geven, wat het vertrouwen alleen maar ten goede komt. Een band ook die naadloos aansluit bij het hele adventure/allroad-concept. De meeste kilometers worden nog altijd op het asfalt gemaakt en daar weet de A41 een geslaag- de brug te slaan tussen een lekker stoer uiterlijk en uitstekende rijeigenschappen. Rustig toeren vol bepakking of even uiterst sportief een bergpasje op, de A41 heeft het in zich. En daarnaast draait ’ie z’n hand ook niet om voor een stukje fiks offroad rijden. Allround dus… < Volgens Bridgestone overtreft de nieuwe band zijn voorganger op alle fronten. Uiteraard... Remmen nat Handling nat Feedback nat Nat overall Rechtuitstabiliteit Bochtstabiliteit Droge grip Handling droog Feedback droog Droog overall Natte grip

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3