MotoPlus 2018/07
test + techniek MOTOPLUS 85 N ÉÉN? het rubber, evenals het reguleren van de interactie tussen polymeer, vulmaterialen en rubberstoffen, vertrouwt de A41 onder meer op de RC Polymer- en NanoPro-Tech-tech- nologie. Een hele mondvol, maar waar het uit- eindelijk allemaal om draait is het volgende: een groter contactvlak (+5%), verbeterde natte grip (+9%) en een 8 procent snellere tijd onder natte omstandigheden op Bridge- stone’s eigen testcircuit in Japan. Om die laatste bewering te staven, dat gaat wat moeilijk worden tijdens de eerste kennismaking met de nieuwe A41. Plaats van handeling is namelijk Marokko. En waar Europa zucht onder een snijdende oosterse wind, bivakkeert het kwik aldaar tussen de 20 en 26 graden Celsius – en is er letterlijk geen wolkje aan de lucht. Het testpark van vandaag is behoorlijk geva- rieerd, van een V-Strom 1000 XT tot KTM Adventures in zowel S- als R-uitvoeringen, en van de obligate BMW GS tot een Yamaha Super Ténéré. Als eerste wordt het been over een KTM 1290 Super Adventure R geslagen, waarbij direct opvalt dat de bandenspan- ning (koud) met respectievelijk 2,1 bar voor en 2,4 bar achter behoorlijk lager is dan de standaard voorgeschreven 2,4 en 2,9 bar. Dat heeft voornamelijk te maken met Voor 90/90V21 100/90–19 110/80R19 120/70ZR17 120/70R19 120/70ZR19 110/80R18 Achter 130/80R17 140/80R17 150/70R17 150/70ZR18 160/60ZR17 170/60R17 170/60ZR17 180/55ZR17 190/55ZR17 Op de straat een prima band, maar ook offroad weet de A41 zich prima te redden. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3