MotoPlus 2018/07
reportage MOTOPLUS 77 ATSTE ALANEN van Honda trialmotoren produceert). In het verleden was Sanglas eigenlijk de kleinste Spaanse motorfabrikant. Het maakte furore toen het de viertakt politiemotoren voor de Spaanse Guardia Civil mocht produceren. Veel groter was in die jaren het merk Derbi. Een merk dat wij vooral kennen uit de lichte 50-, 80- en 125 cc-raceklassen en van de brom- mers en scooters natuurlijk. Maar Derbi werd door Piaggio overgenomen en verhuisde in 2013 naar Italië, terwijl de productie steeds meer in het Verre Oosten plaatsvindt. Bultaco, Ossa en Montesa waren bij ons in de lage landen vooral bekend vanwege hun motorcross-, trial- en enduro-terreinmotoren, maar ze produceerden alle drie voor de lokale Spaanse markt ook veel lichte tweetakt wegmotoren. Montesa ging al in 1986 een alliantie aan met Honda en leeft nog steeds voort in een nieuw modern fabriekscomplex, in Perputa de Modega bij Barcelona. Honda gebruikte dit complex jarenlang om onder meer de Scoopy scooter, de Transalp, de Varadero en de Deauville te produceren op Europese bodem, maar in 2010 stopte Honda met deze productiefaciliteit. Tegenwoordig is het het hoofdkwartier van Honda’s trialtak en worden er vier modellen van de Montesa- Honda geproduceerd. Dat is ook vooral een >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3