MotoPlus 2018/07

verkiezing MOTOPLUS 71 Europe’s Motorcycle of the Year 2018 We hadden in het recente verleden weleens motoren die twee keer onze Motor van het Jaar-verkiezing wisten te winnen (de BMW K1600 en de R1200GS), maar drie keer is een unicum. Die drie zeges komen op het conto van de KTM 1290 Super Duke GT, die na winst in 2016 en 2017 ook in 2018 door maar liefst 5.500 MotoPlus-lezers is verkozen tot Motor van het Jaar. De bijna 90.000 motorrijders die in Europees verband hun stem uitbrachten in ‘Europe’s Motorcycle of the Year’-verkiezing, kozen voor de tweede achtereenvolgende keer voor KTM’s sportieve toermachine. In Nederland liet de KTM in deze populariteitspoll, waarin uit maar liefst 206 motoren – verdeeld over negen categorieën – kon worden gekozen, een stalgenoot, de 1290 Super Adventure S/R, de Honda Africa Twin, de BMW R1200RS en de Kawasaki Ninja H2 SX/SE achter zich. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: fabrikanten | T IS 3! Een titel prolongeren is in deze Motor van het Jaar-verkiezing al een hele prestatie, maar drie keer achter elkaar die titel pakken, zoals de KTM 1290 Super Duke GT in Nederland doet, is een prestatie van formaat! En ook Europees gezien blijkt deze Oostenrijker een schot in de roos, want voor de tweede achtereenvolgende keer kozen ook de kiezers uit Duitsland, Zwitserland, Spanje, Polen en Finland eveneens voor de 1290 Super Duke GT. Niet zo gek, want de KTM biedt immers een enorm uitgekiend concept met de vette prestaties van een dikke naked bike gecombineerd met een allround-verpak- king en -inzetbaarheid. Lekker een sportief dat KTM niet alleen de totaalwinnaar in huis heeft, maar liefst ook vier categoriewinnaars, wat de groeiende populariteit van de Oos- tenrijkers nog maar eens onderstreept. De 1290 Super Duke GT en de 1290 Super Duke R noemden we al als categoriewinnaars, maar ook de 1290 Super Adventure S/R (Allroad/ Offroad) en de 125 Duke (125 cc) zegevierden in hun klasse. In de meest populaire catego- rie, Toer/Sporttoer, pakt de 1290 Super Duke GT dus de winst, voor de BMW R1200RS, de Kawasaki Ninja H2 SX/SE, de Yamaha FJR1300AE en de Kawasaki Z1000SX. In absolute verkoopaantallen is het supersport-segment allang niet meer toonaangevend in de motorwereld, maar high- tech superbikes blijven toch een beetje het visitekaartje van het technisch kunnen van een motorfabrikant. Veel van de technieken die je op deze, veelal exclusieve machines tegenkomt, vinden vroeg of laat ook hun weg naar andere modellen van een fabrikant. Afgelopen jaar eindigde de peperdure Ducati 1299 Superleggera op de eerste plaats en die krijgt dit jaar een natuurlijke opvolger in de vorm van de nieuwe Ducati Panigale V4/S met zijn gemeten 214 pk sterke V4-blok (zie ook de test van deze nieuwe Panigale die je vanaf pagina 38 in deze MotoPlus kunt lezen). De 1299 Panigale R Final Edition blijft voor veel MotoPlus-lezers toch ook nog een soort van droommotor, gezien de tweede plek van de bloedrode V-twin in deze categorie. Derde is de BMW S1000RR, die daarmee een plekje verliest ten opzichte van vorig jaar, voor de vernieuwde Yamaha YZF-R1/M en de BMW R nine Racer, geen echte superbike natuurlijk, maar wel een machine met prachtige klassiek- sportieve lijnen. Een close finish in de categorie chopper/ cruiser met slechts een miniem verschil tus- sen de winnende Ducati Diavel/Carbon en de Triumph Bonneville Bobber Black, overigens KTM 1290 Super Duke GT Toer/Sporttoer Ducati Panigale V4/S Supersport Ducati Diavel/Carbon Chopper/Cruiser KTM 1290 Super Adventure S/R Allroad/Offroad/Supermoto A B C D Yamaha Tracer 900/GT Crossover E KTM 1290 Super Duke R Naked Bikes Kawasaki Z900RS/Cafe Modern Classics KTM 125 Duke 125 cc Yamaha T-Max 500 DX Scooters G H J F rondje knallen op de zondagochtend of bepakt en bezakt op vakantie naar de Alpen, de 1290 Super Duke GT kan het allemaal. Uiteraard pakte de KTM zowel in Nederland als in Europa de winst in zijn eigen cate- gorie ‘Toer/Sporttoer’, maar die categorie werd door alle kiezers, zowel in Nederland als Europa, ook nog eens aangemerkt als de belangrijkste categorie, wat in de totaal- winst resulteerde. Vergeleken met afgelopen jaar verdrong de categorie ‘Naked Bikes’ trouwens de allroads/offroads van de tweede plek qua belangrijkheid, maar aangezien de naked-categorie de meeste motoren telt en de stemmen dus behoorlijk verdeeld zijn, kan de winnaar van deze categorie, de KTM 1290 Super Duke R, overall geen vuist maken. In Nederland eindigt die Oostenrijker namelijk als zevende in de eindstand en in Europa als tiende. Zowel in ons land als in Europa is de winst van de KTM 1290 Super Duke GT eclatant, met een flinke voorsprong op de directe achtervolgers. In Nederland zijn dat de 1290 Super Adventure R/S uit eigen huis en de Honda Africa Twin, terwijl in Europa de BMW R1200RS en de Honda Africa Twin de ‘runner-ups’ zijn. Kijken we wat nauwgezetter naar de negen categorieën, dan is de Toer/Sporttoer-klasse in Nederland net als afgelopen jaar met 24% het populairst, op de voet gevolgd door de Naked Bikes (23,2%) en de Allroads/Offroads (22,2%). Net als afgelopen jaar volgen daarna de Crossovers op respectabele afstand (9,5%), met daarachter de sportmotoren, die met 9,2% wat terrein hebben gewon- nen. De Modern Classics hebben met 8,2% daarentegen iets aan populariteit ingeboet en dat geldt met 3,1% ook voor de Choppers/ Cruisers. De 125 cc’s en de scooters maken met respectievelijk 0,2 en 0,4% de 100% vol, maar meer dan een rol in de marge is er voor deze minst populaire categorieën dus niet weggelegd. Ook een prestatie op zich is >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3