MotoPlus 2018/07
eerste test MOTOPLUS 37 ENERGICA EGO & ESSE ESSE 9 EERSTE TEST hele concept het beste past. De relaxte maar krachtige aandrijflijn past uitstekend bij de rechte en toch actieve zit. Het heerlijke zadel is comfortabel en geeft toch feedback. Het rijwielgedeelte is nog steeds stabiel bij hard rijden en ook neutraal in korte bochtjes. De Marzocchi-voorvork en Bitubo-achtervering zijn wat zachter afgesteld, zonder week te zijn. Hardware als de 330-millimeter Brembo- schijven en het stijve chassis zijn ongewij- zigd. Helemaal goed. Ook rij ik kort op de Eva. De rijervaring is verregaand identiek aan de EsseEsse9, met de kanttekening dat ik het zadel van de EsseEsse9 iets aangenamer vind. Tot slot nog een snelle toer op de EsseEsse9 Special, wat daadwerkelijk een EsseEsse9 is met ander bodywork. Hier is veel plastic, alu en carbon weggelaten, zodat accupakket en e-motor goed zichtbaar zijn. Leuk detail bij beide EsseEsse’s is de keuze voor klassiek ogende (maar moderne) Pirelli Phantom-banden. Terug bij de fabriek klappen we de zadels omhoog en kan de CCS Combo-snellaad- stekker ingeplugd worden. De Energica’s zijn overigens de eerste motorfietsen met een snellaadfunctie. Feitelijk is dit een noodzaak. Iets wat ook wel noodzaak is om de scepsis weg te nemen, is de garantie. Deze bedraagt twee jaar op de gehele motorfiets en drie jaar of 50.000 kilometer op het accupak- ket. Men geeft aan dat het accupakket na 1.200 laadcycli nog steeds meer dan 85% van de capaciteit zal hebben. Als er elke 150 kilometer opgeladen wordt, volstaat dat voor 180.000 kilometer. De volwassenheid, bouw- kwaliteit en verfijning van deze machines zijn niets minder dan indrukwekkend. Want laten we eerlijk zijn, als er een uitnodiging van een bedrijf met 40 mensen binnenkomt, kan het alle kanten opgaan. Energica heeft veel ingrediënten om de goede kant op te gaan, want de motorfietsen lijken prima voor elkaar en ze bieden oprecht rijplezier. Ook de timing van Energica lijkt perfect, net voordat de gro- te merken toetreden. De komende paar jaar zal de ontwikkeling van het dealernetwerk belangrijk zijn en dankzij Moto-E zal de hele motorwereld de machines en de naam leren kennen. De kans is groot dat de Energica’s de hele motorwereld een (stroom-)stoot zul- len uitdelen. In ieder geval zal Energica een impuls geven... < ■■ MOTOR permanente-wisselstroommotor met oliekoeling, lithium-polymeer accu’s met luchtkoeling, capaciteit netto 11,7 kWh, levensduur 1.200 laadcycli bij 80%. Max. vermogen 107 kW (145 pk) van 4.900 tot 10.500 tpm Max. koppel 200 Nm van 0 tot 4.700 tpm Topsnelheid begrensd op 240 km/uur (200 km/uur) ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschok- demper, dubbele schijfrem voor Ø 330 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met dubbelzuiger remklauw, ABS, wielbasis 1.465 mm, rijklaar gewicht 258 kg. Aluminium gietwielen 3.50 x 17 en 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 ■■ PRIJS Ego € 31.823,- Eva € 28.798,- EsseEsse9 € 27.225,- EsseEsse9 Special € 29.209,40 ■■ INFO www.energicamotor.com en electricmotorcycles.nl TECHNISCHE GEGEVENS ENERGICA EGO (EVA EN ESSE ESSE9) De Energica’s zijn de eerste motorfietsen met een snellaadfunctie, mooi verstopt onder het zadel. Hoogwaardige uitrusting met Marzocchi- voorvork en Brembo monoblock rem- klauwen. De EsseEsse9 Special heeft een wat ander bodywork, waardoor accupakket en e-motor goed zichtbaar zijn.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3