MotoPlus 2018/07
eerste test MOTOPLUS 35 op dat trillingen in voetsteunen, zadel en handvatten écht ontbreken. Dit betaalt zich ook uit in trillingsvrije spiegels. Heerlijk! Al rijdend realiseer ik me dat ik me eerst bedenk ‘op deze manier is de toekomst zo slecht nog niet’, en even later oprecht aan het genieten ben – en dat was toch een van de vragen die ik voorafgaand aan deze test had. Eenmaal terug bij de fabriek blijkt de accu- capaciteit in ruim 80 kilometer naar 46% te zijn gedaald. We gaven steeds volgas als het kon en dus zou de actieradius dan 150 kilometer zijn. Dat is in ieder geval behoorlijk. Vooral ook omdat met een snellader weer tot 85% kan worden geladen binnen 30 minuten. Het is anders dan een benzinemotor, maar het lijkt in ieder geval leefbaar. Ook doen we nog een rondje met de andere modellen. De EsseEsse9 is vernoemd naar de SS9, een legendarische weg door ‘Motor Valley’, zoals de Italianen dat graag noemen, en met die naam linkt men het retro-uiterlijk aan de motorische historie rondom Modena. De EsseEsse9 is gebaseerd op de Eva en als eerste vallen het reuzedikke stuur en de aluminium blauw geanodiseerde koplamp op. De kleur draagt de briljante naam Lightning Blue. De motor- mapping gaat in Eco, wat de actieradius tot ruim 200 kilometer moet oprekken en de topsnelheid beperkt tot 90 km/uur. Weet wel wat je doet, want een inhaalactie wordt dan erg spannend. Snel terug naar vol vermogen en de EsseEsse9 is de machine waar het ? Hoe is Energica ontstaan? ! “Mijn vader, Roberto Cevolini, richtte in 1970 zijn bedrijf op met als doel het meest vooraanstaande bedrijf op het gebied van innovatieve metaalbewerking te worden. Dat lukte, want er werden en worden onderdelen gefabriceerd voor bijvoorbeeld F1, Nascar en ruimtevaart. Hieruit kwam de CRP Group voort. Vanaf 2008 raakte de economische crisis ook onze klanten en in plaats van af te wachten, besloten we te laten zien waartoe we in staat zijn. We waren al actief in de motorsport, met onder andere onze eigen 125cc-machine in het Italiaans kampioenschap en in 2005 met onze 250cc-machine (met een Fantic-blok en met als rijder Arnaud Vincent, red.) in de GP’s. Dus wilden we nu een grensverleggend nieuwe motorfiets maken en zo startte Energica. We willen hiermee de hele wereld laten zien wat we kunnen.” ? Wat is het tijdpad geweest? ! “In 2009 werd het besluit genomen om Energica te starten. In 2010 was de eerste machine een feit, met een ingekochte aandrijf- lijn. Daarmee reden we twee jaar in de TTXGP. Dat was een leerschool. In 2012 besloten we om een straatlegale machine te ontwerpen, inclusief onze eigen aandrijflijn en elektronica. In 2016 hebben we ons dealernetwerk opge- bouwd en sinds 2017 zijn de Energica-modellen gehomologeerd in de EU en de USA en ook daadwerkelijk te koop.” ? Wat is de prioriteit voor Energica? ! “Onze eerste prioriteit is altijd veiligheid en betrouwbaarheid. Het doel van deelname aan Moto-E is leren en het ontginnen van een nieuwe markt.” ? Waarom is Energica uitverkoren om de standaardmachine te leveren voor Moto-E? ! “Om te beginnen zocht men een partner die gedurende de vier contractjaren machines kan leveren. Vervolgens is het van belang dat de leverancier bekend is met de wegracesport en de vereiste service kan verzorgen. Omdat Energica en CRP zijn ontstaan uit de motor- sport, gaven we dat vertrouwen. De daadwerke- lijke testen op de circuits gaven de laatste zet tot onze selectie.” ? Hoe zou u Energica positioneren? ! “We hebben geen directe concurrenten. Er zijn wel andere elektrische motorfietsen, maar dat zijn ofwel eenvoudigere machines, gericht op woon-werk zoals Brammo of Zero, of het zijn sportmotoren, maar dan zonder kenteken. De Energica’s zijn gepositioneerd als hoogwaardige en hoogpresterende straatmoto- ren. We mikken op – in marketingtermen – ‘inno- vators’ en ‘early adaptors’. Mensen die graag de nieuwste en mooiste spullen willen hebben.” ? Is er een overkoepelende organisatie van fabrikanten van elektrische motor- fietsen? ! (na een zucht): “Nee, helaas niet. Wel zijn we aangesloten bij de ACEM, de Europese organisatie van motorfietsfabrikanten en de Amerikaanse EDTA (Electric Drive Trans- portation Association). Ook wilden we graag samenwerken met bedrijven als Lightning en Mission One, maar die richten zich ofwel op racemotoren of ze zijn failliet.” ? Hoeveel machines zijn er al verkocht? ! “Tegen de honderd.” ? Komen er nog modellen bij? ! “Volgens mij dekken we de belangrijkste segmenten af. We hebben een superbike, een naked en twee retro-modellen. Het is niet rea- listisch om een elektrische motor als enduro (gewicht) of als toermotor (actieradius) in te zetten.” ? Wat zijn jullie ambities? ! “Om snel en hard te groeien. Het is zeker dat de vraag naar elektrisch transport gaat groeien. Op dit moment is deze voor high- end motorfietsen nog vrij klein en daarom is de business case voor de grote motorfabrikanten nu niet rendabel. Voor ons wel. We willen bin- nen drie tot vijf jaar 5.000 motorfietsen per jaar verkopen, zodat we een vaste positie op de markt hebben veroverd voordat de mainstream producenten toetreden. We hebben nu drie patenten verkregen op onze aandrijflijn en er lopen nog enkele patentaanvragen. We kunnen straks dus ook als leverancier van producten en kennis actief worden. Uiteindelijk is het mijn doel om Energica naar NASDAQ (de Amerikaan- se beurs, red.) te brengen.” INTERVIEW LIVIA CEVOLINI, CEO ENERGICA Het hoogwaardige TFT-scherm is zelfs bij fel zonlicht uitstekend afleesbaar, de bediening intuïtief. De rechtopstaande achterschokdemper heeft geen link-systeem, daarvoor ont- breekt de ruimte. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3