MotoPlus 2018/07
eerste test MOTOPLUS 33 ENERGIE Er is al veel geschreven over de op handen zijnde energietransitie en elektrisch rijden is daar een onderdeel van. Diverse elektrisch aangedreven scooters en woon- werkmachines zijn leverbaar, denk aan allerlei bromscooters, de BMW C Evolution scooter, Zero en (het failliete) Brammo. Andere merken zitten op een andere manier kort op de bal, zo kocht Harley-Davidson recent Alta Motors. Ook zijn er elektrische racemachines, zoals van het Amerikaanse Lightning. Maar er zijn eigenlijk geen hoog- presterende elektrische motorfietsen met een kenteken beschikbaar en dat is precies de markt waar Energica op mikt. Men mikt op motorrijders die altijd het nieuwste en fraaiste speeltje willen hebben en daar ook wel wat voor over hebben. De Energica’s zijn voorzien van fraaie componenten als Brembo monoblock remklauwen, OZ-wielen en de Ego heeft Öhlins-vering. Aluminium is zwart geanodiseerd met daarin vaak het Energica-logo lasergesneden en het carbon is van uitmuntende kwaliteit. De techniek is in eigen huis ontwikkeld, in samenwerking met grote partijen. ABS werd ontwikkeld met Bosch en hier kwam een patent uit voort, waarbij het ABS samenwerkt met de terugwinning van de remenergie. Het accu- pakket bestaat uit lithium-polymeercellen. Het voordeel hiervan is dat de behuizing zacht en licht is. Deze cellen zijn ontwor- pen volgens Energica’s specs en worden in huis geassembleerd tot een 100 kilogram wegend accupakket. Dit gebeurt overigens ■ FACTSHEET Energica Ego Vermogen: 145 pk van 4.900 tot 10.500 tpm Koppel: 200 Nm van 0 tot 4.700 tpm Prijs Ego: NL € 31.823,- Prijs EsseEsse9: NL € 27.225,- PLUS •Prestaties •Bedieningsgemak •Hoog afwerkingsniveau MIN •Niet goedkoop •Zwaarder dan hij eruitziet •Actieradius wat klein achter een gesloten hekwerk, niet vreemd aangezien hier met hoge voltages gewerkt wordt. Men is wat terughoudend over exacte specs en de toeleverancier. Tegelijkertijd is al bekend dat zowel Harley als BMW een Energica gekocht hebben, dus die twee units zullen wel tot het laatste elektrondeeltje uit elkaar gepulkt zijn. Energica’s programma omvat vier modellen. We gingen voor een testrit op de Ego, die zoals gezegd de basis vormt voor de Moto-E racers. Eenmaal in Modena blijken we ook de naakte Eva, de retro EsseEsse9 en de EsseEsse9 Special te kunnen rijden en de testroute bestaat uit landwegen, stads- verkeer en snellere secties. Helm op, de laad- kabel eruit, zadel neerklappen, contactsleutel omdraaien, startknop indrukken en het is stil. Ik til de Energica Ego (het sportmodel) van de zijstandaard en dan blijkt de machine flink zwaarder dan het ranke uiterlijk doet ver- moeden. De machine weegt zo’n 260 kilo (er is nog geen officiële opgave). Aangezien het accupakket al 100 kilo weegt, is de rest van de machine vrij licht. Aangezien de Energica koppeling noch versnellingsbak heeft (wel één vaste overbrenging), hoef ik slechts aan het elektrohendel te draaien; een klik geeft aan dat de elektromotor bekrachtigd wordt en ik rij smeuïg weg. Een paar rondjes op het parkeerterrein en binnen de kortste keren voelt dit zo vertrouwd dat met het stuur tegen de aanslag keren op de weg kinderspel is. En dat zonder te kunnen en hoeven spelen met de balans van koppeling en achterrem. Een lakmoesproef voor de fijnafstelling van de regelelektronica! Eenmaal op de weg blijkt de ‘gas’-respons prachtig in orde. Het hendel opendraaien brengt een subiete acceleratie, zonder ook maar het geringste schokje of hikje. Waarschijnlijk beoordeel je hierna fossiel gestookte motorfietsen echt anders. De eer- ste acceleratie is fors, toch blijven wheelies uit. Dit blijkt bewust ingeprogrammeerd, men claimt dat zonder deze inperking de machine meteen achterover gaat. Energica geeft aan dat veiligheid prioriteit heeft en daar passen (ongecontroleerde) wheelies niet bij. Na die eerste inspanning gaat de versnel- ling extreem vlak verder. Hierdoor lijkt het minder hard te gaan dan het doet, maar ik vermoed dat de acceleratie tot zo’n 200 km/ uur – harder reed ik niet – beter is dan van een 600cc supersport, wat ook niet vreemd is met 145 pk. Het andere wat opvalt is het motorgeluid! Er gaat een zagend geluid door de machine heen dat zowel diep als schel klinkt en het is niet helemaal duidelijk of dit enkel uit de reductiekast komt. Het is dusdanig luid dat het bij 180 km/uur boven het windgeruis uitkomt. Op een bizarre manier draagt dit bij aan een speciaal gevoel. Even waan ik me Captain Apollo en Starbuck uit de jaren ’80 tv-serie Battlestar Galactica, die tijdens hun verlof op aarde rondzoeven op elektrische motorfietsen. Die konden overigens ook nog vliegen! Drie Energica-familieleden op een rij, met van links naar rechts de retro EsseEsse9, de Ego superbike en de Eva naked. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3