MotoPlus 2018/07

eerste test MOTOPLUS 31 DUCATI SCRAMBLER 1100 SPECIAL EERSTE TEST ■■ MOTOR luchtgekoelde tweecilinder 90° L-motor, enkele bovenliggende tandriem- aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, injectie 1x Ø 55 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppe- ling, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, eindoverbrenging 39 : 15. Boring x slag 98,0 x 71,0 mm Cilinderinhoud 1.079 cc Compressieverhouding 11,0 : 1 Max. vermogen 63,0 kW (86 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 88 Nm bij 4.750 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork, Ø 45 mm (Sport: Öhlins Ø 48 mm), volledig instelbaar, aluminium swing- arm met monoschokdemper (Sport: Öhlins), veer- voorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Spaakwielen 3.50 x 18; 5.50 x 17 (Standaard en Sport: aluminium gietwielen) Bandmaten 120/80 ZR18; 180/55 ZR17 Banden in test Pirelli MT60 RS ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.514 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 111 mm, veerweg v/a 150/150 mm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt 211 kg (Standaard en Sport: 206 kg), tankinhoud 15,0 liter. Garantie 2 jaar Kleur Custom grey (Standaard: geel en zwart; Sport: Viper black) Service-interval 12.000 km Prijs Scrambler 1100 NL € 15.290,-/B € 12.990,- Scrambler 1100 Special NL € 16.790,-/B € 14.290,- Scrambler 1100 Sport NL € 17.890,-/B € 14.990,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99 , www.ducati.nl TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI SCRAMBLER 1100 SPECIAL asfalt op deze wegen op veel plekken bescha- digd door omhoog gekomen boomwortels en als je daar met lichtelijk illegale snelheden overheen stuift, wil de redelijk straf afgeveer- de Scrambler best even speels met zijn kop schudden. Niet verontrustend, maar je kunt er maar beter op bedacht zijn. Als we het tempo even een tikje verlagen, komt de Ducati in zijn eigenlijke gebruiks- gebied en klopt het verhaal helemaal. Voor ons duikt de Atlantische Oceaan op en is het ‘Indian Summer’-plaatje met de tevreden ron- kende L-twin onder ons compleet. De Journey- modus is verruild voor de Active, waarin de tractiecontrole merkbaar meer speelruimte toestaat en de gasrespons net even directer is. Overvragen zul je het blok niet gauw, het vermogen is uiterst controleerbaar en net even wat hoger en breder bruikbaar dan dat van de 800. Het asfalt wordt ook beter van kwaliteit en dan blijkt die wat stugge veerafstelling (ove- rigens is op de ingaande demping achter na alles instelbaar, dus je kunt naar hartenlust schroeven) helemaal niet zo verkeerd. De 1100 laat zich, ondanks zijn grotere 18-inch voor- wiel met hogere 120/80-band, aangenaam licht en vanzelfsprekend sturen, misschien niet helemaal zo lichtvoetig als de 800, en blijft eenmaal op één oor heel neutraal aan- voelen. Ook kort afdraaien is door het brede stuur kinderspel. Bijremmen in een bocht resulteert in slechts een heel licht opricht- moment. Dat zou ook kunnen komen door de standaard Pirelli MT60RS-banden, die nog een best grof noppenprofiel hebben. De grip van dit rubber op het asfalt is trouwens stukken beter dan je op basis van dat ruige profiel zou denken. In combinatie met de ruime grond- speling zijn er daardoor nog flinke hellings- hoeken mogelijk. Ook een stukje onverhard is met deze banden prima te doen en ook de veerwegen van de 1100 zijn er met 150 milli- meter voor en achter ruim genoeg voor. Het enige smetje op de verder keurige voorstelling is de matig schakelende versnellingsbak. Waar de koppeling licht en gecontroleerd zijn werk doet, vraagt de wat stugge bak zelf een doelbewuste linkervoet, met name bij opschakelen, om niet in een valse neutraalstand te komen. Daar staat tegenover dat de Scrambler 1100 over een stel puike stoppers beschikt, met vergeleken met de 800 een extra remschijf in het voorwiel en het genoemde bochten-ABS uiteraard. De voorrem grijpt lekker direct aan, zonder daar- bij al te giftig te zijn, en laat zich aangenaam gedoseerd doorremmen. Onder de streep heeft Ducati met de nieuwe Scrambler 1100 een perfecte doorgroeimoge- lijkheid voor de Scrambler 800 in de line-up staan en tevens een machine die concur- renten als bijvoorbeeld de BMW R nineT, Yamaha XSR900 en Kawasaki Z900RS beter het hoofd kan bieden dan diezelfde 800. Met € 15.290,- voor de basisversie en € 16.790,- en € 17.890,- voor respectievelijk de Special en de Sport is het prijsverschil met de Scrambler 800 aanzienlijk, maar daarvoor heb je dan ook een aanzienlijk meer volwassen motorfiets met een uitstekende afwerking en een voor dit segment bijzonder uitgebreid elektronica- pakket. De Scrambler 1100’s staan vanaf deze maand bij de dealer. < Gestileerd LCD-klokkenspel met in het hoofdscherm veel informatie. De rem- leiding is even wennen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3