MotoPlus 2018/07
eerste test MOTOPLUS 19 Samen met Harley-Davidson en Triumph is Husqvarna een van de oudste, nog bestaande motormerken. De eerste motor- fiets van Husqvarna rolde op 11 maart 1903 in het Zweedse Huskvarna van de band, nadat daar bij een waterval nabij Jönköping aan het Vätternmeer al vanaf 1620 in een smederij geweren werden geproduceerd, later gevolgd door naaimachines en huishoudelijke artike- len. In 1896 startte men er met de productie van fietsen en zoals gezegd volgde in 1903 dus de eerste Husqvarna-motorfiets. Die deed de naam ‘motorfiets’ eer aan: het was een fiets met een motorblok… Voor de Tweede Wereldoorlog maakte Hus- qvarna vooral naam als producent van snelle wegmotoren. Met name hun zware V-twins waren befaamd in die jaren: in 1931 wist het merk al zijn 180e overwinning in een grote internationale wegrace te behalen. Maar met de nakende Tweede Wereldoorlog kwam de motorproductie op een laag pitje te staan omdat er duidelijk andere prioriteiten gesteld moesten worden. Dat neemt niet weg dat Husqvarna kon uit- groeien tot een van de grotere bedrijven van Zweden, omdat ze naast motoren ook veel huishoudmachines, grasmaaiers en ketting- zagen produceerden. In het Zweedse Hus- kvarna zit nog steeds een prachtig ‘Fabriks- museum’ waar deze geschiedenis te zien is (zie ook MotoPlus 6/2015). In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd het grote Husqvarna-concern opgesplitst en kwam de motortak in handen van de Italiaanse familie Castiglioni, terwijl de rest (met name grasmaaiers, kettingzagen en naaimachines) eigendom werd van Electro- lux. Naast hun naam hebben de motoren en die andere Husqvarna-producten dus niets meer met elkaar te maken. In 2007 nam BMW Husqvarna Motorcycles over van de noodlijdende Castiglioni’s, maar dat bleek geen gelukkig huwelijk, waarna KTM-topman Stefan Pierer in 2013 zijn kans schoon zag en Husqvarna op zijn beurt weer overnam van de Bayerische Motoren Werke. Pierer verhuisde de productie onmiddellijk van het Noord-Italiaanse Varese naar de KTM-fabriek in het Oostenrijkse Mattighofen en baseerde de Husqvarna-terreinmotoren vanaf dat moment op techniek van KTM. En de sceptici kregen ongelijk, want het werd het begin van een succesverhaal: sinds de overname ■ FACTSHEET HUSQVARNA VITPILEN 701 Cilinderinhoud: 745 cc Vermogen: 55 kW (75 pk) bij 8.000 tpm Koppel: 72 Nm bij 6.750 tpm Prijs: NL € 11.950,- / B vanaf € 10.295,- PLUS •Moderne looks •Eenpitter met ballen! •Handelbaarheid en stabiliteit MIN •Stevige prijs •Korte rem- en koppelingshendels •Zithoogte (i.c.m. het brede zadel) >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3