MotoPlus 2018/01
praktijk MOTOPLUS 77 Waar het hoofd met daarin de onmisbare hersenen een zeer goede doorbloeding heeft, kan het lichaam in het geval van extreme kou prima zonder een paar tenen of vingers, die er dan ook genadeloos af kunnen vriezen. Zoals net al aangestipt, een doemscenario dat voor bergbeklimmers simpelweg een realiteit is. Maar ook voor motorrijders geldt: daalt de temperatuur van het bloed sterk door afkoeling, dan concentreert de lichaams- warmte zich enkel nog in de romp en het hoofd. Een primaire reactie ter bescherming van belangrijke organen en de hersenen. In dergelijke hypothermische situaties stroomt het bloed langzamer naar handen en voeten. De doorbloeding van de vingers is dan rond de twintig keer sneller in vergelijking met de romp, waardoor er daar als eerste bevriezing zal optreden. Goede handschoenen zijn dus een belangrijke voorwaarde wanneer je bij lage temperaturen op de motor stapt. Geen probleem natuurlijk, trek een paar vuistdikke eskimo-wanten aan en je bent het mannetje. Hoewel warm, laten dergelijke handschoenen het wat betreft bedieningscomfort totaal afweten. Echt veel gevoel bij de bediening van rem- en koppe- lingshendel geven ze immers niet. Goed isole- rende vijfvinger handschoenen bieden wat dat betreft het beste compromis tussen een isolerende werking en gebruiksvriendelijk- heid en zijn daarom een must voor de herfst- en winterrijder. Op de volgende pagina’s vind je daarom een korte vergelijking tussen vijf paar winterhandschoenen van een aantal gerenommeerde merken. Met een setje deugdelijke hand- schoenen alleen ben je er evenwel nog lang niet. Zo schenken veel motorrijders nog altijd geen of te weinig aandacht aan de volgende zaken: wat draag ik onder mijn pak, en hoe? Het antwoord daarop vind je even- eens op de volgende pagina’s. Daar laten we model Sven, zelf weliswaar een fervent doorrijder maar daarnaast ook een erkend koukleum, de verschillende lagen in de juiste volgorde aantrekken. Een beetje conform het bekende ui-principe. De gedachte achter de verschillende, nauw op de huid aanslui- tende lagen is dat de lichaamswarmte door de tussenliggende luchtlagen extra goed wordt geïsoleerd. Daarnaast is het uiteraard ook zaak om eventueel vocht naar buiten te geleiden, terwijl water en wind juist weer buiten de deur moeten worden gehouden. Daar heb je echt goede technische onder- kleding voor nodig; domweg drie of vier truien over elkaar aantrekken zou er enkel in resulteren dat je de benodigde bewegings- vrijheid onnodig inperkt. Ook met grootmoeders katoenen ondergoed kledingtip doe je jezelf geen plezier. Katoen zuigt namelijk vocht op, waardoor je juist extra snel afkoelt. Heel anders is dat het geval bij wol: bij het absorberen van vocht ontstaat door een exothermisch proces juist absorptiewarmte; door dit effect is het voor motorrijders op koude dagen erg nuttig als eerste laag, ook wel de baselayer genaamd. Daarbovenop komt de midlayer, een ade- mende laag van kunstvezels, dons, een dikker wolweefsel of fleece. Het motorpak zelf vervolgens biedt dankzij het membraan weerstand tegen de elementen en heeft bovendien een beschermende werking bij een eventuele val. Het meest praktische van deze werkwijze is dat je de afzonderlijke lagen afhankelijk van temperatuur en omstandigheden kunt weg- laten of er juist nog eentje kunt toevoegen. Ook als rijder zelf moet je trouwens altijd enigszins flexibel zijn en een extra koffiestop maken wanneer je ondanks goede kleding toch tekenen van onderkoeling begint te ver- tonen. Symptomen daarvan zijn kippenvel, pijnlijke handen en voeten, hongergevoel, bibberen en beven. Bij langere onderkoeling daalt de lichaamstemperatuur tot onder de 37 °C, waardoor de concentratie en motoriek echt drastisch verslechteren. Om een win- ters uitstapje niet in een catastrofe te laten eindigen, geldt daarom altijd: beter afstap- pen dan afzien! Avontuurlijk: rijden in de winter hoeft geen kwestie van afzien te zijn, maar kan zelfs sprookjesachtig mooi zijn! Zit als een tweede huid! Goede, elasti- sche onderkledingsets van polyamide-, polyester-, polypropyleen- of merino- weefsel zijn er vanaf zo’n vijftig euro. Honderd procent katoenen sets nemen weliswaar lichaamsvocht goed op, maar kanaliseren en transporteren het vervolgens onvoldoende verder. Gevolg: afkoeling. Helaas is de aandacht bij goedkopere sets voor wat betreft levensduur, functionaliteit en geur- vorming niet altijd even goed en zijn ze na een seizoen of twee al rijp voor de vuilnisbak. Deze Moto Energizer-set (shirt € 129,00 / broek € 109,00) van X-Bionic (www.x-bionic.com ), in combi- natie met de Marathon-sokken (€ 19,95), is weliswaar bijna onbeschoft duur, maar blinkt uit in de afvoer van vocht onder alle weersomstandigheden, blijft ook na tientallen wasbeurten uitstekend in vorm en stinkt niet. Een flinke investe- ring, die zich echter op den duur prima terugbetaalt. Er zijn ook meer betaal- bare technische sets – onder meer met het temperatuurregulerende Outlast van Rukka – die weliswaar ook niet heel goedkoop zijn, maar waarvoor ook geldt: de investering loont zich. Baselayer 1: Vochtafvoer
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3