MotoPlus 2018/01

PRAKTIJK WINTERKLEDING TIPS Kou doodt zelfs het meest diepgewortelde verlangen tot motorrijden. Niet nodig; wanneer goed aangekleed, waarbij je vooral in laagjes moet denken, kun je zelfs hartje winter nog comfor- tabel op motortournee. Welke kleding is daarvoor het meest geschikt en hoe kleed je je het beste aan? Wij laten het zien! | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: MPS, archief | DE DIEPERE LAAG Zijn er überhaupt gevallen bekend van motorrijders met bevroren tenen of vingers? Wat onder bergbeklimmers deels als geac- cepteerd bloedoffer wordt beschouwd, komt onder winterse motorrijders gelukkig zelden tot nooit voor. Natuurlijk vooral omdat je te allen tijde de motor aan de kant kunt zetten om je even op te warmen in bijvoorbeeld een tankstation, terwijl het op de ijzige hoogte van de Mount Everest net even wat moeilijker is om een warm onderkomen te zoeken. Dat je vingers steken van de kou, de voeten aanvoe- len als klompjes ijs, dat je bibberend minuten- lang boven de handdroger bij een tankstation staat op te warmen, daarover kunnen legio motorrijders echter meepraten. Niet gek, want wie net even te slecht voorbereid bij lage temperaturen op pad gaat, moet zich niet verbazen dat na niet al te lange tijd de kou tot in de botten doordringt. Steekwoord: hypothermie, oftewel onderkoeling. Een fenomeen dat overigens vaak wordt onder- schat. Bij een milde tien graden boven nul ligt de gevoelstemperatuur voor een motor- rijder bij een gemiddelde snelheid (secundaire wegen) al iets onder het vriespunt. De rijwind geleidt de lichaamswarmte namelijk weg, een fenomeen dat ook wel bekend staat als windchill. Vanwege de blootgestelde staat van onder meer hoofd, handen en voeten is het windchill-effect daar ook het sterkst.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3